Möt oss på Stora Nolia, Piteå

Vi finns på plats hela veckan - 2-10 augusti -  i monter U2019. För seminarier och samtal om jobb och framtidstro i Norrbotten och Sverige. Fredag 8 augusti finns vi också på stora scenen för presentation av våra kandidater till riksdag och landstingsledning och med partiledare Stefan Löfvén som huvudtalare. Välkommen till en händelserik och inspirerande vecka tillsammans med oss!

Programmet i sin helhet

Hur skapar vi utveckling i hela Norrbotten?
Lördag 2 augusti
11.00 och 14.30 Samtal runt delar av vårt regionala handlingsprogram tillsammans med distriktsordförande Karin Åström, kommunalråd Peter Roslund, Maria Stenberg och Kent Ögren, landstingsrådskandidater. Samtalsledare: Fredrik Lundh Sammeli

Trafikinfarkt? Eller investeringar för en hållbar utveckling?
Söndag 3 augusti
11.00 Samtal om infrastruktur och transport politik tillsammans med ordförande i riksdagens trafikutskott Anders Ygeman och riksdagskandidaterna Leif Pettersson, Emilia Töyrä och Kristina, Zakrisson, kommunalråd Kiruna. Samtalsledare: Bengt Urban Fransson, politisk chefredaktör Piteå Tidningen

14.30 LO – Transport och Seko tillsammans med ordförande Transport Norrbotten, Robert Savela, ordförande i riksdagens trafikutskott Anders Ygeman , riksdagskandidaterna Leif Pettersson  och Emilia Töyrä.

Satsningar för en skolpolitik för mer kunskap
Måndag 4 augusti
11.00 Samtal om socialdemokraternas skol -och utbildningspolitik tillsammans med socialdemokraternas talesperson i utbildningspolitik och v ordförande i riksdagens utbildningsutskott, Ibrahim Baylan och riksdagskandidaterna Ida Karkiainen och Fredrik Lundh Sammeli och Joakim Andersson, SSU.  Samtalsledare: Bengt Urban Fransson, politisk chefredaktör Piteå Tidningen

14.30 LO – Kommunal Norrbotten.

En s- politik för fortsatt utveckling i hela länet
Tisdag 5 augusti
11.00 Samtal i vår monter om en  politik för stark regional utveckling tillsammans med förbundsordförande Anders Ferbe IF Metall och riksdagskandidaterna och Hanna Bergstedt.

14.30 LO – IF metall Anders Ferbe i samtal om  Trygga jobb/Arbetsmiljö.

Onsdag 6 augusti
Fler nya företag för fler nya jobb

11.00 Samtal om en politik för positiv utveckling av företagandet i  regionen tillsammans med socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Jenni Nilsson och riksdagskandidaterna och Hannah Bergstedt.

14.30 LO – Förbundsordförande Jan Ruden, Seko tillsammans med socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Jenni Nilsson för samtal om en modern jobbpolitik och hållbr tillväxt .Samtalsledare: politisk chefredaktör Olov Abrahamsson, NSD

16.30  Kreativa och kulturella näringar ett samtal om, vad är en kreativ kulturell näring och vad tillför de för värden till Norrbottniskt näringsliv? Medverkar gör Greta Wimander Verksamhetsledare på Go Business. Samtalsledare: riksdagskandidat Hannah Bergstedt.

Torsdag 7 augusti
Vinster i välfärden eller vård för alla?

11.00 Samtal om en politik för en jämlik välfärd tillsammans med socialdemokraternas  arbetsmarknadspolitiske talesperson Ylva Johansson och landstingsrådskandidaterna Maria Stenberg och Kent Ögren, Erika Ohlsson, ordförande vårdförbundet Landstingets dag i vår monter.

14.30 LO – Kommunal Norrbotten och Pappers. Vice ordförande LO, Tobias Baudin  tillsammans med socialdemokraternas arbetsmarknadspolitiske talesperson  Ylva Johansson.  Samtalsledare: Camilla Friberg LO

Fredag  8 augusti
Jämställdhet som motor för utveckling och tillväxt

11.00 Samtal  om en politik för jämställdhet med Lena Abrahamsson professor vid LTU,Per Bardh, avtalssekretarer Handelsanställdas förbund samt SSU  och  riksdagskandidat Fredrik Lundh Sammeli.  Samtalsledare Birgitta Ahlqvist S Kvinnors distriktsordförande.

13.00 LO –  Förbundsordförande Kommunal Annelie Nordström tillsammans med Per Bardh, avtalssekretarer Handelsanställdas förbund och GS fackens förbundsordförande Per Olov Sjö. Samtalsledare Camilla Friberg, LO.

Stora scen Nolia

11.30 - Kulturinslag

ca11. 45 – 12.30 Samtal med regionala företrädare om de viktigaste politiskt frågorna för Norrbotten i det kommande valet. Medverkar gör Karin Åström, Maria Stenberg och Kent Ögren. Samtalsledare: Bengt Urban Fransson, politisk chefredaktör Piteå Tidningen

12.30 – Kulturinslag

12.45-13.15 Presentation av socialdemokraternasregionala kandidater

13.15-14.00  Panelsamtal om socialdemokraternas prioriterade  frågor för regional utveckling tillsammans med riksdagskandidater och kandidater landstingsråd. Samtalsledare: Olov Abrahamsson politisk chefredaktör  NSD

Kulturinslag

14.15-14.45 Tal Stefan Löfven

14.45-16.00 Panelsamtal om om hur möta framtidens utmaningar för fortsatt regional tillväxt tillsammans med Stefan Löfven, Tobias Baudin, Annelis Nordström och Karin Bodin VD Polarbröd och Kristin Lindqvist Geek Town ett kooperativt företag i reklam branschen. Samtalsledare Helena Stenberg Kommunalråd i Piteå och Niklas Nordström Kommunalråd i Luleå.

16.00 – 16.30 Avslutning Kulturinslag

Köksscenen

14.00 - 14.30  Politiskt samtal om meny och receptet för valseger.

Lördag 9 augusti

Är en jämställd värld möjlig?

11.00  LO – Kommunal och Byggnads tillsammans med Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm, avtalssekreterare Torbjörn Hagelin och riksdagskandidat Emilia Töyrä. Samtal om kollektivavtalen och socialt skydd för utländsk arbetskraft.

14.30 Samtal om hur politiken kan bidra till ett jämställt samhälle där alla ges möjlighet att växa. Tillsammans med s-kvinnors   förbundsordförande Carina Olsson och förbundssekreterare Susanne Andersson och Ebba Bergkvist, distriktsordförande SSU.

Söndag 10 augusti

11.00 och 14.30 Samtal socialdemokraternas handslag för en hållbar utveckling i Norrbotten tillsammans med Karin Åström, Peter Roslund, Maria Stenberg och Kent Ögren. Samtalsledare riksdagskandidat Fredrik Lundh Sammeli

Sidan uppdaterades senast: 2014-07-30 11:42