Använd din röst till försvar för demokratin!

För här finns det överflöd av mineraltillgångar, ädelstensbrytningar och  bördig jordbruksmark men här finns också en kraschad ekonomi med en arbetslöshet på 22 procent och där 34 procent av befolkningen lever på 17 kronor om dagen.

Med de himmelsvida skillnaderna mellan rika och fattiga är statistiken för brottsligheten naturligtvis långt utöver genomsnittet. Och det allra värsta : dagligen dör omkring 1 000 människor i aidsrelaterade sjukdomar och 5,7 miljoner berörs av hiv. Miljontals  av dem är barn som blivit föräldralösa i den enorma aidsepidemi som drabbat landet.

Men nu var det alltså val. Det fjärde valet efter apartheidsepokens slut. Valrörelsen visade också på mer än ett sätt hur bräcklig demokratin är och det var nog många av oss besökare som fick tankar kring demokratin och samhällsutvecklingen i det egna landet. För hur såg det ut i Sverige – innan vi så sent som 1921 fick verklig allmän rösträtt för både män och kvinnor? Hur såg det ut innan vi med den här demokratin som bas och en socialdemokratisk fördelningspolitik började bygga välfärdssamhället? Jo – vi har också haft det fattigt och orättvisor och klasskillnader. Hur fick inte generationerna före våra far- och morfäldrar kämpa för både demokratin, rättvisan och tryggheten?

Demokratin – den allmänna rösträtten – är alltså den nödvändiga grunden för både välfärd och rättvisa, för utveckling och trygghet.

Med det här som bakgrund känns det i dessa  sista dagar under Europavalrörelsen 2009, mer än märkligt att gång på gång möte människor som väljer bort valet. Vi ska inte rösta i det här valet, säger de och förklarar att det tycker att valet är orättfärdigt eftersom de inte tycker om EU.

Utifrån vårt lands historia, utifrån den ständiga och många gånger blodiga kampen för demokrati världen över,  är valet att inte rösta i ett val det kanske mest orättfärdiga ställningstagandet! Att i en öppen demokrati ta tillvara sin rösträtt handlar inte bara om den fantastiska möjligheten att med sin röst vara med och påverka det egna samhällets utveckling. Det är också ytterst ett försvar för friheten och borde därför ses som en medborgerlig plikt.

Det gäller i nya bräckliga demokratier som Sydafrika, det gäller i Indien och det borde vara en självklarhet också i Sverige och i det stundande valet till Europaparlamentet.

Missa inte chansen den 7 juni! Rösta och försvara demokratin i Sverige och hela Europa!

Nyhetsbrevet 09-06-05 för utskrift

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-06 09:45