Vi vill ta krafttag för Norrbotten

2008-12-12

- Det behövs krafttag både på arbetsmarknaden och satsningar på offentlig sektor för att häva jobbkrisen! Det sa ordförande för Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Norrbotten – Peter Roslund, Börje Lööv respektive Annika Eriksson i samband med en gemensam pressträff och presentation av en gemensam politik för jobben.

- Vi – Sverige och Norrbotten skulle behöva rusta oss med investeringar i människor, kompetensutveckling och utbildning. Vi behöver satsa på infrastruktur och ny klimatsmart teknik som ger nya jobb, menar man bl a i ett öppet brev till regeringen och statsminister Fredrik Reinfeldt.

I det öppna brevet understryker de tre partiföreträdarna  gemensamt att några av de nödvändiga, konkreta insatserna nu är att bygga Norrbotniabanan och andra planerade vägar och järnvägar i länet, öka anslag till kommuner och landsting.

- Nu är det bråttom! Vi behöver snabbt se regeringens och de borgerliga riksdagsledamöternas- även här i länet- vilja och handlingskraft, understryker de distriktsordförandena.

Peter Roslund
               070 577 10 68