Jobbrapport l

Ägaren pendlade mellan hopp och förtvivlan. Han hade ägt företaget sedan 1996 och hade före krisen haft 14 stycken anställda, nu var dom 6 stycken inkl honom själv. Halva hans orderbok försvann efter december 2008.
Han hade åsikter om t ex "starta-egetbidrag" som han ansåg var bra men inte tillräckligt, tiden var för kort och behövdes vara mera individanpassat. Han ansåg att även om en person hade en idé och var en entreprenör så behövdes det olika lång tid för att på riktigt komma igång med sitt företag. Han poängterade att vara entreprenör och driva ett företag var olika saker. Återgången till att bli löntagare måste vara lättare om inte företagsidén höll. Trygghetssytemen för småföretagare måste bli bättre och tryggare.

Han blev upprörd när jag berättade att de pengar han förlorat på arbetsgivaravgiften för två år sedan var borgerlig politik. Han visste inte om det......

Han poängterade också att företag i glesbygd har sina utmaningar och behöver sina stöd, t ex transportstöd och hjälp med marknadsföringen av företaget till större marknader. Han gillade stödet han fått från kommunen och länsstyrelsens "konsultcheck" hade varit bra.

Biltestbranschen

Svårt att riktigt säga hur det ser ut, men företagen försöker pressa ihop tidsschemat och förkorta testsäsongen. Jag tror att en del effekter ser vi inte förens nästa säsong, då kommer även hotell- och restaurangbranschen drabbat och det är ju dom unga som reser runt och jobbar hos oss på vintern och på Gotland på sommaren som kommer att känna av det.

På ett företag upplever anställda att dom är något färre anställda som får vara kvar hela säsongen ut. Anställda upplever på det företaget att deras arbetsgivare inte förstår det nya systemet för A-kassan och att för dom som är anställda så är det avgörande om dom har sin anställning till en fredag och inte som nu får gå på en onsdag. Det är reglerna för deltidsstämplingen som kräver en hel veckoanställning och arbetsgivarna fattar inte det.
Sen hör jag att deras "sommarjobb" är betydligt färre och en del är oroliga för hur det kommer att bli när testsäsongen är slut.

Maria Stenberg (s)

Riksdagsledamot