Insamling gav över 20 000 till demokratikampen på Filippinerna

Socialdemokraterna i Norrbotten

2007-04-23

Under den gångna helgens distriktskongress för Socialdemokraterna i Norrbotten genomfördes en insamling till den socialdemokratiska systerorganisationen AKBAYAN på Filippinerna. Insamlingen från de församlade ombuden dubblades av s-distriktet och de flesta arbetarekommunerna passade också på att ge bidrag till den nu alltmer pressade organisationen. Summan av helgens insamling slutade på hela 20 620 kronor!

- I maj är det val på Filippinerna. Akbayan – vår systerorganisation – är den enda partigruppering vi skulle känna igen som ett politiskt parti. Valet helt domineras av den traditionella politiska eliten och den sittande regeringen gör allt för att försvåra deras valarbete. Det säger Leif Pettersson, riksdagsledamot som sedan många år är engagerad i ett av Socialdemokraterna i Norrbotten och Uppsala län genomfört projekt för parti- och demokratiuppbyggnad på Filippinerna.
- De rapporter vi nu får är oerhört omskakande. Många av våra kamrater på Filippinerna har den senaste tiden trakasserats, misshandlats eller till och med fått sätta till livet, berättar han och vet att pengarna från Socialdemokraterna och insamlingen under årskonferensen kommer att göra nytta.
- Fattigdomen är oerhört djup och utbredd vilket i vardagen på Filippinerna handlar om brist på mat och dåligt boende. Det är dessa frågor som är AKBAYANs viktigaste i valarbetet. På grund av att regeringen dragit in alla pengar till partiet tvingas man nu genomföra valrörelsen med få tryckta val - eller informationsmaterial, exempelvis har man inte råd med valaffischer, säger Leif Pettersson och gläds åt de 20 620 kronor som Socialdemokraterna i Norrbotten nu kan bidra med.

För information:

Leif Pettersson, riksdagsledamot (s)
070- 606 98 40

Sidan uppdaterades senast: 2007-04-23 17:47