Tage Erlanders hedersmedaljer till två politiska veteraner

Socialdemokraterna i Norrbotten

2007-04-21

Tage Erlanders hedersmedaljer till två politiska veteraner

Två politiska veteraner i Norrbotten fick på lördagen i samband med helgens distriktskongress för Socialdemokraterna i Norrbotten ta emot Tage Erlanders hedersmedalj för lång och trogen politisk gärning. De uppmärksammade tidigare politikerna är Per Dahlberg, Arjeplog och Monica Öhman, Kalix. Båda tilldelas hedersutmärkelsen av partistyrelsen för, som det står i statuterna för utmärkelsen, ”förtjänstfullt arbete för partiets bästa”.

Per Dahlberg gjorde sig känd i hela länet som Arjeplogs starke man under sina hela 15 år som kommunalråd, mellan åren 1981-1996 men hans politiska gärning sträcker sig betydligt längre i tiden. Redan 1971 blev han ordförande för turist- och fritidsnämnden i Arjeplog. Därefter följde en lång rad uppdrag bl a som ledamot i dåvarande kommunnämnden (nuvarande kommunstyrelsen), socialnämndens ordförande och ledamot i Arjeplogs kommunfullmäktige.

Monica Öhman

Monica Öhman som också började sin gärning på 1970-talet tog sin avstamp för det politiska arbetet i fackförbundet Kommunal sektion 4 och Kalix LO-sektion. Mellan åren 1979 och 1985 var hon ledamot i landstingsfullmäktige, men hade sitt absolut längsta uppdrag som riksdagsledamot mellan åren 1986 och 2002.

Det var s-distriktets ordförande Kristina Zakrisson som utdelade hedersgåvan till Monica Öhman medan Per Dahlberg p g a sjukdom inte kunde närvara vid årskonferensen..

- Det är minst sagt en ett hedersuppdrag att få dela ut en så här fin utmärkelse till två så lojala men också tydliga politiska profiler som Per Dahlberg och Monica Öhman. Särskilt nu i en tid när informationssamhällets allt intensivare tempo dragit in också i politiken och det politiska uppdraget med allt kortare ”bäst före datum”. Det sa s-distriktets ordförande Kristina Zakrisson och underströk att de två uppmärksammade politikerna representerar en tid då det politiska arbetet fortfarande var mer av hedersuppdrag från parti och väljare än avlönat heltidsarbete.

För information
Kristina Zakrisson