PROGRAM

28-29 mars samlas flera hundra socialdemokrater i Luleå för att genomföra sin årliga distriktskongress. Sammanlagt med gäster och distriktsstyrelse är det över 300 personer som kommer att vara samlade för att diskutera och fastställa partiets politik det närmaste året. Huvudteman för det här årets kongress är de två val som stundar under 2009 - Valet till Europaparlamentet 7 juni och Kyrkovalet 20 september.

Förutom val av ny distrikts ordförande kommer s-företrädarna att under helgen behandla distriktskongressens 66 motioner, från enskilda och arbetarekommuner över hela länet. Motionerna spänner över ett brett fält med tyngdpunkt på  framför allt på frågor kring jobb och välfärd.

Partistyrelsens gäst är riksdagsledamot Thomas Bodström, Socialdemokraternas justitietalesman och tidigare bl a justitieminister som talar för kongressen söndag 28 mars klockan 12.45.

Under  lördagen medverkar Jens Nilsson, kommunpolitiker Östersund och kandidat  på socialdemokraternas EU-vallista. Levi Bergström, landstingsråd från Umeå och ledamot i kyrkomötet  medverkar också under lördagens seminarier om kykrovalet. På söndag gästas kongressen dessutom av EU-parlamentariker Göran Färm och eu-kandidat Susanne Andersson, Kalix medverkar.

Ur programmet:

Lördag 28 mars

Kl 13 Kongressen öppnas - kulturinslag och tal av partidistriktets ordförand
Kristina Zakrisson.

Kl 15.00- 16.30   Seminarier  (se nedan)

Val av ny ordförande beräknas genomföras mellan kl 17-18

Söndag 29 mars

Kl 10.00         Pressträff nye ordförande

Kl 11.15         Tal av eu-parlamentariker Göran Färm

Kl. 12.45        Tal av partistyrelsens gäst  Thomas Bodström

Kl 14.00         Pressträff med Thomas Bodström

Seminarier

Under  lördag eftermiddag mellan  klockan 15.00 – 16.30 genomförs fyra parallella seminarier. Varje seminarium är 35 minuter och kommer att äga rum två gånger. Seminarierna är indelade i en teoretisk- och praktisk del.

1 ESP, Europeiska Socialdemokraters Parti, välkommen som aktivist!

- Säg vad du tycker om vårt gemensamma europeiska valmanifest!

2 EU direkt!

- Testa dina EU kunskaper och skriv en insändare!

3 Kyrkovalet är viktigt!

- Skriv ett vykort till en bekant med dina två viktigaste argument inför Kyrkovalet!

4 Medlemsutveckling är kul!

- Ring en vän och erbjud medlemskap!

Seminarier och kongressförhandlingar är öppna för media och intresserad allmänhet

Välkommen!

Kongressförhandlingarna med uttalanden och beslut kommer fortlöpande att kunna följas via länkarna på webben för Socialdemokraterna i Norrbotten/distriktskongress 2009  Kongresshandlingarna finns länkande från samma webbadress.

Carina Sammeli
               070 342 32 19