Ny utbildning för nya politiker

Politikerakademin

Norrbottens läns landsting har beslutat att starta en politikerakademi, i samhällskunskap under 2013-2014. Alla partier i landstingsfullmäktige erbjuds platser i utbildningen som totalt har 71 deltagare. 21 av platserna är vikta till yngre Socialdemokrater. Utbildningen riktar sig till dig som är under 45 år och är intresserad av att få politiska förtroendeuppdrag.

Målet med Politikerakademin är att ge yngre norrbottningar goda förutsättningar att förbereda sig för att gå in och upprätthålla politiska förtroendeuppdrag. Utbildningen genomförs 8 lördagar med olika teman som, ”Så funkar det i grunden – vad kännetecknar politiska system?”, ”Så fungerar politiska system: Sverige, EU och världen”, ”Beslutsfattande i Sverige och EU”, ”Hur kommuner och landsting styrs, organiseras och administreras”.

För utförlig information om datum, innehåll, upplägg och förutsättningar för utbildningen, se bifogade pdf-fil nedan.

Vill du vara med?

Är du intresserad av att gå i utbildningen? Vi vill ha ett brev där du motiverar varför du är intresserad av att delta i utbildningen samt ett CV innehållande personalia och vilka ev uppdrag du har och har haft.

Ansökan skickas med e-post till carina.sammeli@socialdemokraterna.se. Senast den 24 februari vill vi ha din ansökan.

Socialdemokraterna i Norrbotten beslutar vilka som får delta i utbildningen, efter samråd med arbetarekommunerna i länet. Du kommer få besked om du fått en plats eller inte senast 4 mars.

Läs mer om utbildningen >

Sidan uppdaterades senast: 2013-02-07 10:47