Bara problem i vårbudgeten

I måndags presenterade finansminister Anders Borg (M) vårbudgeten. Han konstaterar att ekonomin inte gått lika bra som han hoppats men har inga förslag på förändringar.

Arbetslösheten är idag högre än när alliansen tog över makten 2006. Då pratade Anders Borg om massarbetslöshet. Antalet arbetslösa som varit utan jobb i över två år har fördubblats under Borgs tid. Det duger inte. Vi behöver aktiva åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

Anders Borg jämför oss med länder som Grekland och Italien, men att jämföra Sverige med länder som är i ekonomisk kaos tycker inte vi är en bra jämförelse. Ser vi på länder som påminner om oss och ligger i vår närhet så klarar vi oss inte alls lika bra. När vi påpekar bristerna i regeringens budget försöker

Borg istället vrida diskussionen till vår politik och hur vi ska styra landet efter 2014. Det kommer han få svar på. Däremot är det anmärkningsvärt att finansministern hellre pratar om oppositionens politik än sin egen. Förklaringen är att regeringen är trött och saknar idéer.

Johan Löfstrand
Louise Malmström