Kompetens istället för sänkt lön

Svar till Kjell Fransson (FP) MVT 27/4

Det finns tydliga skillnader mellan oss socialdemokrater och det borgerliga regeringen. Vi socialdemokrater vill satsa på ökad utbildning och kompetens för ungdomar när högern vill sänka deras löner. Folkpartiet pratar om sänkta ingångslöner, men det måste väl även Kjell Fransson förstå att det är ungdomarna som går in på ingångslöner. /p>

De avtal som vissa fackförbund skrivit gällande ungdomar är inte alls samma sak som generellt sänkta ingångslöner som FP pratar om. I avtalen gäller den sänkta lönen under en mycket begränsad period, krav på utbildning och handledning och flera andra saker. /p>

Det är bra att folkpartiet uppmärksammar att ungdomsarbetslösheten är alldeles för hög. Däremot är det märkligt att de kommer med förslag som basuneras ut över hela landet när det inte är förankrat i regeringen. Uppenbarligen så försöker Folkpartiet vinna politiska poäng genom att föreslå ett förslag som inte kommer bli verklighet. Moderaterna säger ju helt nej till sänkta löner. /p>

Istället för sänkta löner vill vi se kompetensinsatser. Vi föreslår ett utbildningskontrakt för de under 25 som saknar gymnasiekompetens där utbildning varvas med praktik. Det ger kompetens samtidigt som ungdomarna arbetar. Vi vill också se traineejobb för där man kan lära sig ett yrke samtidigt som man studerar. /p>

Ytterligare ett förslag är utbildningsvikariaten som innebär att företag kan kompetenshöja sin personal genom att ta in en långtidsarbetslös som vikarie, med subventioner från staten. På så sätt får företagen högre kompentens hos sin personal samtidigt som de kan lära upp nya medarbetare. /p>

Johan Andersson
Socialdemokratisk riksdagsledamot