Lena Sommestad besökte Söderköping

M/S News lägger till i Söderköping

m/s News anlände till det vackra Söderköping med Lena Sommestad ombord vid lunchtid.
Först var det en radiointervju med radio Norrköping och sedan en träff med LRF:s representanter ombord på m/s News.
Lena Sommestad radiointervju
 Det var ett tiotal aktiva från LRF som närvarade, och de representerade både LRF lokalt som regionalt. De var mycket glada för att få denna chans att träffa miljöminister Lena Sommestad för att kunna konstruktivt diskutera frågor som berör den gröna näringen. Miljöfrågan för jordbrukarna är en högt prioriterad fråga berättade Christian Ankarstrand som är ledamot i LRF:s regionstyrelse i Östergötland. Vi livnär oss på jorden och vi bär ett stort ansvar i miljöfrågan.
Lena Sommetsad möte LRF

Under samtalet så diskuterades regelverken för jordbrukarna samt de tilltagande algblomningarna. Lena Sommestad var mycket glad att få kunna träffa aktiva och kommenterade att det är just sådana tillfällen som dessa som bidrar till positiv dialog inom miljöområdet. – De gröna näringarna är en tillväxt faktor och därför går vi före andra länder inom EU i vissa frågor gällande just de gröna näringarna sade Lena Sommestad.

Vid 17 tiden så talade Lena Sommestad på dansbanan intill Gästhamnen i Söderköping.
Många båtgäster hade bänkat sig längs med gästhamnens pir för att lyssna på miljöministern. Lena talade mycket om vikten av att alla måste bidra till att förbättra vår miljö och hon tog speciellt upp de saker som just båtägare kan göra för att bidra till en bättre miljö genom att bla. välja alternativa drivmedel och effektivare motorer.
Lena Sommestad håller tal

Lena Sommestad riktade även stark kritik mot Moderaterna och Fredrik Reinfeldt för deras sätta att agera i frågor gällande vår miljö. I höstens val så finns det ett regerings alternativ där Moderaterna medvetet har valt att inte prioritera vår miljö,  mot detta står vi Socialdemokrater som har miljöfrågan som en grundpelare för hela vår utveckling.

Däcksman
Kristian Krassman m/s News