Minnesord - Berndt Sköldestig

Berndt Sköldestig, riksdagsledamot och ordförande för Socialdemokraterna Östergötland, har efter en tids sjukdom gått bort. Med brutal kraft påminns vi om hur sårbara vi männiksor är: Ena stunden skratt och glädje - i andra sorg och saknad. Så är livet..

Och tankarna går till hans älskade hustru Birgitta och de bägge sönerna Henrik och Andreas som har förlorat sin make och pappa. Vi, Berndts alla vänner, sörjer verkligen med er och saknar människan, vännen och politikern Berndt Sköldestig.

Det känns just nu svårt att tänka sig ett socialdemokratiskt parti i Östergötland utan Berndt – han har liksom alltid varit med. Den kloke som alltid kom på lösningar. Den positive som även i kritiska ögonblick kunde fälla en förlösande kommentar. Den godhjärtande som brydde sig om andra människor och alltid hade ett uppmuntrande ord över. Berndt var i ordets goda bemärkelse en fin människa.

Berndt var politikern vi såg upp till och litade på. Den intellektuella skärpan fanns där och förmågan att göra jordnära och träffsäkra analyser var allmänt omvittnade. I själ och hjärta var han en genuin socialdemokrat. Född och uppvuxen i ett arbetarhem i Gusum och det var självklart för Berndt att aktivera sig både fackligt och politiskt. Han sa aldrig att han var VVS-tekniker, utan titulerade sig som rörkrökare.

I samtal sa Berndt alltid att partiet är det viktigaste och att makten har vi till låns under en mandatperiod. Men, menade han, partiet består och det är där vi formar våra idéer och vår politik. Och just av det skälet skall vi vara ömsinta om vårt parti.

Detta är Berndts politiska testamente och ett arv som vi nu har ansvaret för att det förs vidare. Han är redan inskriven i historieböckerna som en skicklig försvarpolitiker och den som kanske hårdast slogs för Ostlänken.
Därför var det en stor dag för Berndt när Göran Persson tog upp Ostlänken i den senaste regeringsförklaringen. Berndt var en realpolitisk visionär.

Även om det just nu kännst tungt och svårt, finns det all anledning att komma ihåg den ljusa bilden av Berndt. Vi är också övertygade om att det är så han vill att vi alla ska minnas honom.

Berndt var inte bara en duktig och omtyckt politiker, utan också en riktig vän. Tack för allt du har gjort politiskt och tack för att vi och många andra fått ha dig som vän. Det känns tomt. Vi tänker på dig. Du finns för alltid i våra hjärtan.

Socialdemokratiska distriktsstyrelsen
gm Lars "Laban" Bengtsson