Stefan Löfven föreslås bli ny partiledare

Socialdemokraterna i Östergötland är mycket glada över förslaget att välja Stefan Löfven till ny partiordförande. Nu gäller det att samla partiet och börja prata politik igen. ”Det var viktigt att valet av ny partiordförande kom så snabbt som det gjorde”, säger Johan Andersson, distriktsordförande för Socialdemokraterna Östergötland.

Stefan är en person som har ett starkt stöd runt om i landet. Dessutom har han en oerhörd kunskap om arbetsmarknadspolitik och näringslivsfrågor vilket är ett par av de viktigaste frågorna i dagens politik. "Nu när arbetslösheten drastiskt stiger i Sverige och Reinfeldt står helt handfallen kommer Stefan Löfven in som en frisk fläkt med rötterna i verkligheten. Han har djup insikt i industrins utmaningar och välfärdens behov", säger Johan Andersson. Även distriktets egna VU-ledamot, Lena Micko, tycker att vår nya ordförande är ett bra val. "Östergötland har mycket att vinna på att nästa statsminister har Stefans kompetens om näringslivs- och arbetsmarknadspolitik".

Beslutet kommer formellt att fattas av partistyrelsen i morgon fredag. Partidistrikten runt om i landet tyckte det var viktigt att det snabbt kom en lösning på ordförandefrågan. Organisationsutredningen jobbar redan med att modernisera vårt arbete med att utse företrädare. Deras förslag kommer snart att skickas ut på remiss i partiorganisationen. I remissen kommer de dessutom ta upp på vilket sätt vi kan öppna processen. "Vi ser det som självklart att vi till kommande kongresser kommer att modernisera våra arbetsformer. Men nu stod vi helt utan partiledare, vilket försatte oss i en exceptionell och allvarlig situation, vilket var orsaken till att partistyrelsen har i uppdrag att fatta detta viktiga beslut", säger Roger Berzell, ombudsman för Socialdemokraterna i Östergötland.

Stefan har en bakgrund som svetsare och startade tidigt sin resa i den lokala fackklubben. Det har lett till att han har stor erfarenhet av arbetarrörelsen på alla nivåer. "Jag känner Stefan som en trygg och mycket kunnig ledare, med tydlig ideologisk förankring i våra idéer. Men jag känner honom också som en person som kan samla människor och genomföra de förändringsprocesser som behövs. Han förstår den globaliserade världen och vad den innebär för så väl politiken som för företagandets villkor", säger Lena Micko.

Stefan Löfven var en av de namn som nominerades från Socialdemokraterna Östergötland till valberedningen förra året. Nu är det dags att visa att Socialdemokraterna är ett stort parti som ska fortsätta vara en stark politisk kraft i Sverige. Nu har vägen påbörjats för att byta ut högerregeringen mot en socialdemokratisk regering.

Sidan uppdaterades senast: 2012-01-26 16:29