Bommersviksakademin

Nu startar antagningen till Bommersviksakademien 2012/2013. Socialdemokraterna har tillsammans med LO och SSU startat en ledarutbildning för framtida ledare inom arbetarrörelsen, Bommersviksakademien.

Tillsammans med Campus Bommersvik har vi utbildat 75 unga ledare det första året och nu söker vi minst lika många till. Målet vi har satt upp är att utbilda 500 unga framtida ledare under fem år. Nu påbörjas rekryteringsfasen för omgång två.

Utbildningen kostar inget för den enskilda eller för grundorganisationerna. LO, Socialdemokraterna och SSU centralt finansierar hela satsningen. Akademien är öppen för alla som vill ansöka. Målgruppen är 25-35-åriga kvinnor och män som redan idag har visat lämplighet för ledarskapsroller i framtidens arbetarrörelse.

Sista datumet för ansökan är den 15 juni. Har ni medlemmar som ni tycker skulle passa för utbildningen, uppmana dem att ansöka. Den som är intresserad av att delta skickar ett mejl till campus@bommersvik.se. Campus Bommersvik skickar en mer utförlig information till den intresserade och berättar mer om utbildningen och ansökan.  När en fullständig ansökan skickats in sammanställs den och en samverkansgrupp med representanter från Campus Bommersvik, LO, Socialdemokarterna och SSU bereder ansökningarna. Liknande information kommer också i nästa Ak-cirk.

Vi rekommenderar Bommersviksakademin

Vi kan varmt rekommendera utbildningen Bommersviksakademin inför kommande år. Trots skilda bakgrunder - en gammal SSUare och kommunpolitiker och en Transportare - har vi båda fått ut väldigt mycket av den.

Här blandas kvalificerade (men lättförståeliga) föreläsningar om samhällsekonomin med praktiska övningar i kommunikation. Man försöker gemensamt klura ut hur ett gott ledarskap ska se ut, liksom diskutera aktuella politiska frågor. Och hur är det egentligen Moderaterna tänker och funderar?

Till skillnad från många andra utbildningar förväntas du här arbeta aktivt och under den avslutande helgen är det deltagarna som får visa vad de lärt sig.

Dessutom får man förmånen att lära känna en massa yngre människor från arbetarrörelsens olika grenar, från alla håll i landet. Bara vänskaperna och kontaktnätet är värt väldigt mycket.

Att utbildningen dessutom hålls på Bommersvik, socialdemokratins egna, vackra kursgård gör inte det hela sämre. Sök du med!

Morgan Eklund och Michaela Leo
Deltagare på första årskullen av Bommersviksakademin

Sidan uppdaterades senast: 2012-05-15 09:39