Göran Färm på nytt uppdrag

Göran Färm har valts till ny vice ordförande i Europaparlamentets socialdemokratiska grupp. Han ersätter Marita Ulvskog, som under tre år haft dubbla uppdrag som vice ordförande och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna.

Ulvskog fortsätter nu som delegationsledare. Enligt reglerna är det inte tillåtet med dubbla uppdrag när en delegation har sex ledamöter eller fler. Den svenska s-delegationen bestod fram till nyligen av fem ledamöter men fick sin sjätte - Jens Nilsson från Östersund - när Lissabonfördraget trädde i kraft.

- Jag känner mig hedrad och mycket stolt över uppdraget. Idag - med eurokris och jobbkris - är det viktigt att Sverige och socialdemokratin använder alla möjligheter till inflytande, säger Göran Färm som varit den socialdemokratiska gruppens talesman i budgetfrågor. Dessa frågor kommer han att fortsätta med men nu i en annan central roll.

- Det är viktigt att vi kunnat behålla en "svensk plats" i gruppstyrelsen, säger Marita Ulvskog som i rollen av delegationsledare nu inleder gruppens förberedelser för Europaparlamentsvalet 2014.

Göran Färm
Europaparlamentariker