EU/Internationellt seminarium

Lördagen den 18 februari bjöd Socialdemokraterna in medlemmar från hela länet för att diskutera EU och internationella frågor. Ungefär 40 personer kom och diskussionen var bred och mycket intressant.

Från början var det meningen att Adrine Winter skulle komma och inleda dagen, men pga sjukdom fick hon tyvärr ställa in. Istället tog riksdagsledamoten Anna-Lena Sörensson från Linköping ordet och berättade om partiets utrikesdeklaration som presenterades i onsdags. Det viktigaste i deklarationen är att erkänna Palestina som en suverän stat. Det är dags att Sverige visar framfötterna och återigen går i fronten gällande internationella frågor.

EU-parlamentarikern Göran Färm berättade sedan om EU:s utrikespolitik och hur EU agerar i olika internationella konflikter. ”Aktuellt nu är frågan om EU kan få en plats i FN:s säkerhetsråd”, berättar Göran Färm. Eftersom de flesta förslag måste godkännas av de nationella parlamenten, eller deras ansvariga ministrar, så kan det ibland vara svårt att få till tuffa skrivningar inom EU. Ofta kan det bli kompromisser som visar sig verkningslösa. ”Däremot har EU en enorm makt att påverka, och ska också vara en stark kraft att påverka”, menar Göran Färm.

Avslutningsvis så kom diplomaten, fd biståndsministern, EU-parlamentarikern och svensk representant i FN, Pierre Schori som berättade om sina erfarenheter i internationellt arbete. Frågorna kom mycket att handla om mellanöstern och de olika konflikterna där. Enligt Pierre så leds Israel idag av de mest radikala ledarna någonsin. Det kommer kräva oerhört mycket för att kunna lösa Israel/Palestina-konflikten. Han tyckte också att det var rätt av Sverige att skicka 30 soldater till Afghanistan, men det de soldaterna idag kan innebära problem för svenskt bistånd. Vi har gjort väldigt mycket i Afghanistan de senaste 30 åren. Skolor, utbildning för kvinnor, och mycket annat – även inom talibanockuperade områden. De kan nu bli ifrågasatta när Sverige deltar i väpnade styrkor.

Diskussionsämnena flödade under dagen. Det kom upp frågor om alla möjliga länder och konflikter i världen. ”Det bästa jag varit på i partisammanhang”, sa en medlem. ”Kompetensen hos föreläsarna är skyhög”, säger Irma Görtz, internationell ledare för Socialdemokraterna Östergötland, som också är arrangör av dagens seminarium.

Sidan uppdaterades senast: 2012-02-22 14:57