Riksdagsledamöter på folkhögskoleturné

Under måndagen besökte länets fem riksdagsledamöter tre folkhögskolor. Besöken är en del i partiets vilja att satsa på utbildning för att förändra arbetsmarknaden.

Grundstommen i den socialdemokratiska arbetsmarknadspolitiken heter utbildning. Det är genom utbildning som människor kan få rätt kompetens till de arbeten som eftersöks. Det handlar dels om att alla ska ha rätt till att gå ut gymnasiet med fullständiga betyg, men också om att kunna omskola sig eller studera vidare på en högre utbildningsnivå.

Folkhögskolorna visar på ett ypperligt sätt att det finns alternativ i det svenska skolsystemet. Det ger en alternativ utbildning för många människor och en del ges en andra chans att skapa sig en god grund att stå på inför kommande arbetssökande.

Länets fem socialdemokratiska riksdagsledamöter besökte Lunnevads Folkhögskola i Vikingstad, Valla Folkhögskola i Linköping och Marieborgs Folkhögskola i Norrköping. De träffade elever och skolledning för att prata om synen på utbildningarna och höra hur folkhögskoleelever resonerar kring framtiden.

"Det är oerhört kul att träffa elever på folkhögskolor. Det blir uppenbart vad folkbildning innebär och vilken roll den spelar för att ge en röst åt kloka ungdomar. Det ger framtidshopp", säger Louise Malmström (S), riksdagsledamot och ledamot utbildningsutskottet.

Sidan uppdaterades senast: 2012-03-26 17:37