Socialdemokraterna 5 %-enheter högre än riksdagsvalet 2010

Idag kom den stora SCB-partisympatiundersökningen. Sedan undersökningen från november har olika opinionsundersökningar gått upp och ned. Sedan i höstas har vi socialdemokrater varit tydliga med att det är vi som är framtidspartiet. Våra viktigaste frågor är jobb, utbildning och ordning på ekonomin, vilket även visat sig slå igenom i andra opinionsundersökningar. Vi ska fortsätta att prata om våra intressanta förslag för framtidens jobb och utbildning.

Moderaternas regeringströtthet och brist på förslag slår igenom i SCB. Sedan valet 2010 har Moderaterna backat med 3,2 % medan Socialdemokraterna gått fram med 4,9%

De regionala siffrorna i undersökningen är ointressanta i SCB:n eftersom felmarginalen är så otroligt stor. Vi får 40,2 men felmarginalen är mellan 33,6 och 47,1. Dock brukar vi i val ha 2,4 procentenheter högre siffra än på nationell nivå. Så ett mycket troligt antagande är att vi i Östergötland har 38% i riksdagsvalet, med dagens SCB som grund.

I den här mätningen ser vi att vi gått fram betydligt bland LO-medlemmar och i andra mätningar ser vi att Stefan Löfven ökar i förtroende. Det är många signaler som pekar åt helt rätt håll. Opinionsläget är bättre nu än på mycket länge. Det är fler faktorer som pekar åt rätt håll.

Det är just därför som vi ska hålla fast vid våra viktigaste frågor jobb, utbildning och ekonomi. I Östergötland kommer vi även att tagga upp vad gäller sjukvården.

Det här är siffror som uppmanar till medlemsvärvning. Det är när siffror går upp som det är extra viktigt att erbjuda östgötarna medlemskap i partiet. Den tiden är nu.

Tidningarna kommer att vilja ha kommentarer om våra regionala siffror. Vi väljer att uttrycka att våra egna beräkningar visar på att vi ligger på 38% eftersom underlaget i SCB:n är för dåligt med endast 205 svarande i Östergötland. Men 38% är en framgång med ca 5 %. Nu fortsätter vi ta kampen. Inget är klart, tvärtom. Från den här nivån måste vi kämpa ännu mera.

Tips på länkar:

Sidan uppdaterades senast: 2013-06-04 12:16