Anna Johansson inviger fossilfri mack

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) besökte idag Norrköping där hon invigde sveriges första fossilfria mack som erbjuder tre olika typer av bränsle.

Ökningen av växthusgaser i atmosfären måste upphöra och temperaturökningen hejdas. Vi socialdemokrater vill driva en omställning från ett samhälle som bygger på fossila bränslen, till ett som bygger på det förnybara.

Sverige ligger långt framme i omställningsarbetet och har haft ett gott anseende som pådrivande i klimatfrågan. Sverige var tidigt ute med koldioxidskatt och våra utsläpp har minskat stadigt. Men nu börjar den bilden förändras. Sverige har halkat efter i den internationella miljörörelsens ranking. Andra länder går förbi oss genom att minska utsläppen snabbare.

När Anna Johansson idag besökte Alfredssons Transport AB fick hon träffa en företagare som utöver en god personalpolitik även satsar rejält på miljön. Genom olika system testas och prövas nya ideer, allt för att minska utsläppen.

Anna Johansson och Erik Alfredsson

Tillsammans med Linköpings Universitet har Alfredssons Transport tagit fram nya prototyper på chassin till lastbilar som är tänkta att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar utsläppen. - Det blir lite lurigare att lasta, men det sparar vi in på bränsleförbrukningen, säger Erik Alfredsson, VD på Alfredssons Transport.

Infrastrukturministern besökte även invigningen av sveriges första helt fossilfria mack som erbjuder tre former av miljövänliga drivmedel. Det är HVO (organiskt framställt av exempelvis slakteriavfall), RME (framställt av rapsolja) och ED95 (etanol). Det är Energifabriken (en del av Lantmännen) som står bakom macken.

Invigning av fossilfri mack i Norrköping

Infrastrukturministern fick äran att tillsammans med Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist och Lantmännen Agroetanols VD, Bengt-Olof Johansson, äran att tillsammans välkomna sveriges första fossilfria mack. Alla tre hoppades på att fler mackar snart ska följa efter och att vi i förlängningen når regeringens mål om att ha en helt fossilfri transportflotta 2030.