Vi minns Lars Laban Bengtsson

Det är med stor sorg som vi på juldagen mottagit beskedet att Lars "Laban" Bengtsson oväntat har avlidit. Han flyttade till Göteborg i början på detta året och beskrev det som en känsla av att komma hem igen. Han blev 60 år.

Laban var ombudsman för SSU och Socialdemokraterna på olika nivåer under decennier och var en aktiv del av Socialdemokraternas utveckling både i Östergötland och Sverige under hela sin aktiva tid. Laban anställdes i Östergötland i början på 1990-talet har sedan dess varit en central del av Socialdemokraterna i Östergötland och en politisk profil i hela länet med ett oerhört stort kontaktnät.

Laban var var under hela sin aktiva politisk tid fokuserad på att skapa förutsättningar för tillväxt och jämlikhet. Laban avslutade sin politiska gärning i Östergötland som vice ordförande i regionförbundet Östsam mellan 2010-2014 och arbetande aktivt för att förbereda Östergötland för en regionförstoring. Det går inte att med ord beskriva hur mycket och hur viktig Laban har varit för oss.

Vi känner Laban som en varm och omtänksam person som alltid hade nära till skratt och glädje. Han lämnar oss i stor sorg och saknad.

Våra tankar går nu till Labans närmaste.

Christoffer Bernsköld
Ordförande Socialdemokraterna Östergötland