Moderaterna fortsätter mörka om sjukvården.

Torsdagen 14/9 möttes Finn Bengtsson (m) och Anna–Lena Sörenson (s) på Hälsouniversitetet i en debatt om den östgötska hälso- och sjukvården.

- Vi socialdemokrater ger tydliga besked till östgötarna om hur sjukvården skall styras. Vi vill att prioriteringar, väntetider och jämförelser av vårdkvalitet skall redovisas öppet.

Finn Bengtsson har i ett otal artiklar i den östgötska pressen framfört kritiska synpunkter på hur socialdemokraterna styr vården. Något alternativ har Finn Bengtsson dock aldrig redovisat. I debatten frågade Anna–Lena Sörenson Finn Bengtssongång på gång hur moderaterna vill styra hälso- och sjukvården. Något svar kom aldrig.

- Finn Bengtsson reducerar hälso- och sjukvårdens stora utmaningar och de etiska frågeställningar som möter både politiker och profession till att vara en fråga om man är för eller emot privata alternativ i vården. Det är att banalisera en svår diskussion. Jag kan bara konstatera att tre dagar innan valet har moderaterna fortfarande inte presenterat en politik för hur man skall styra hälso- och sjukvården i Östergötland, säger Anna-Lena Sörenson.

2006-09-14 16:34