Ny familjecentral i Ryd.

Ny familjecentral i Linköping.

Fredagen 1 september klockan 11.00 är  Anna-Lena Sörenson med och inviger familjecentralen Solkatten i Ryd.

En familjecentral ska vara en mötesplats för föräldrar och barn där man kan få tillgång till samhällets samlade resurser från såväl landsting som kommun. Solkatten är den tredje familjecentralen i Linköping.

Genom familjecentraler vill vi med tidiga insatser främja god hälsa och förebygga ohälsa hos barn och föräldrar, säger Anna-Lena Sörenson (s), ordförande Hälso – sjukvårdsnämnden . På familjecentralen arbetar landsting och kommun tillsammans för barnens bästa. Vi har kommit långt i arbetet att utveckla familjecentraler i Linköping, det tycker jag känns väldigt bra.

På en familjecentralen skall alla blivande föräldrar och småbarnsföräldrar få en möjlighet att få medicinskt, socialt stöd samt kunskap om barn och barns utveckling.

Vi vill fortsätta utveckla familjecentralskonceptet i hela Östergötland. Men det är viktigt att säga att det måste få se olika ut. De lokala förutsättningarna och lokala behov måste styra hur verksamheten utformas, säger Anna-Lena Sörenson.

Anna – Lena Sörenson 0706-898912

Invigningen äger rum 1 september klockan 11.00 Björnkärrsgatan 14 –16 i Ryd