Vårdköerna är kortare

Robert Nordman (fp) menar i en insändare att väntetiderna är för långa och om den gamla borgerliga vårdgarantin fått vara kvar så hade vi idag haft världens bästa hälso- och sjukvård.

Något förenklad slutledning kan jag tycka men jag håller naturligtvis med om att det finns östgötar som fortfarande får vänta för länge på att få vård.

Samtidigt är det så att väntetiderna till vården i Östergötland har sjunkit dramatiskt sedan vårdgarantin infördes 1 november.
Antalet patienter som väntat längre än tre månader har mer än halverats och inom många diagnoser finns det inga östgötar som väntat längre än 90 dagar. Resultatet är kanske tydligast inom den ibland omdebatterade ortopedin.

Oavsett om man stödde de genomförda förändringarna som genomfördes (med stöd av bland annat folkpartiet) eller inte kan man inte komma förbi det faktum att köerna för norrköpingsbor med dåliga höft- och knäleder idag är radikalt kortare än för ett par år sedan. Tidigare var det inte ovanligt att norrköpingsbor med dåliga höft- och knäleder kunde få vänta i upp till 1,5 år, idag klarar vården nästan alla patienter inom tre månader.

Birgitta Wessman-Thyrsson (s)
ledamot landstingsfullmäktige

Publicerad i Folkbladet onsdagen den 16 augusti 2006.

2006-08-16 10:34

TopGallery