Politiskt rävspel om tågen

Den danska transportminister Hans Christian Schmidt hotar stoppa svenska tåg, som kör över Öresundsbron. Hans skäl är att punkligheten inte varit god nog de sista vintermånaderna och öppningen av Citytunneln medverkat till förseningar.
Det är egentligen en ohållbar hållning eftersom det under de sista åren varit stora problem på den danska sidan med punktligheten. I den frågan är hans ståndpunkt den motsatta - inga problem!

Eftersom han inte kunnat förhandla om ett avtal med naturen om mindre snö, har han kommit fram till att det uppenbart är på den svenska sidan som punktligheten ska gälla.
Men vad är den egentliga bakgrunden till att han uttalar sig på detta sätt? Kan den omedelbara orsaken vara att det senast under november månad ska ske ett folketingsval i Danmark? Och vill han visa politisk handlingskraft genom sitt krav på - Stoppa de svenska tågen? Han har ju många borgerliga väljare som bor längst med Kustbanan.

Vår och många andras tolkning av Schmidts agerande är att han inför det kommande valet satt igång ett politiskt/populistiskt rävspel, i vilket tågförseningar på den danska sidan ska skyllas på att den svenska sidan inte håller sin punklighet.

Vad Hans Christian Schmidt genom sitt uttalande blottar, är sin bristande förståelse för att det handlar om infrastrukturen i Öresundsregionen. 3,8 miljoner människor lever, bor, arbetar och utbildar sig på kors och tvärs över sundet.
Schmids tror sig vinna väljare på att kortsluta en av våra viktigaste förbindelseleder i regionen.
Agerandet har kvalificerat honom för rött kort.

Jan Svärd og Benny Haugshøj
ordförande og næstformand