Mindre klasser går före fler skattesänkningar.

"Vad spelar det för roll att jag får det bättre om mina barn får det sämre i skolan? Kunskap och utbildning är allt."
Ola, 39, entreprenör

Många föräldrar är likt Ola, oroliga för att det går sämre för barnen i skolan. Vi delar den oron. I Stockholmregionen lämnar 2000 elever per år grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Samtidigt får allt fler barn inte det stöd de behöver. I Stockholms stad har över 1300 lärartjänster försvunnit sedan 2006. Barn ska oavsett var de bor, vad deras föräldrar gör eller vilken framtidsdröm de har, få gå i en bra skola.

Men för att de ska gå så måste vi ta ett gemensamt ansvar och sätta barnens skolgång framför fler skattesänkningar. Vi vet att utbildning är skillnaden mellan att ha ett jobb och att inte ha det. Men om fler ska gå ut nian med bra betyg, måste vi ge dem en bra start från första klass. Därför vill vi minska klassernas storlek i de tidigare årskurserna och öka lärartätheten så att alla barn blir sedda och får möjligheten att utvecklas.

Vi vill därför skriva under på att:

• Minska klasserna med upp till fem elever i förskolan upp till tredje klass.
  • Anställa 3000 nya lärare och pedagoger till 2018.

Läs om hur vi får fler barn med goda skolresultat. Klicka här

• dela på facebook
  • dela på twitter