Återinför bussarna – nej till högre pris för sämre kollektivtrafik

Prioritera kollektivtrafiken och satsa på att återinföra bussar på 99 linjer i hela länet.

Den 14 juni är det budgetfullmäktige i Stockholms läns landsting och Moderaterna som styr landstinget kommer då förslå höjt pris för SL:s månadskort samtidigt som tidigare bussnedskärningar ska fortsätta stå fast. Höjningen kommer att bli 100 kr över 3 år fram till 2019.

Det är orimligt att resenärerna ska betala mer för en försämrad trafik. Räkningen för slarv och oordning i SL:s ekonomi ska inte skickas till de som varje dag behöver kollektivtrafiken för ta sig till jobb och skola. Därför vill vi att bussarna ska återinföras och att landstingsmoderaterna skär i kostnader som inte drabbar resenärerna. Vi ser hellre att man minskar SL:s kostnader för konsulter, bantar den svällande byråkratin och öka biljettintäkterna genom en riktad satsning på försäljning av företagsbiljetter.

Säg nej till nedskärningar i kollektivtrafiken och ja till fler bussar. Skriv upp dig på Räddabussen.nu och dela gärna Rädda bussens Facebooksida.

För att uppmärksamma bussnedskärningarna och höjningen av SL:s månadskort kommer vi att träffa resenärerna på de platser som är särskilt drabbade av nedskärningarna. Besök oss gärna där.

Rädda bussen-kampanjen på plats:

• Tisdag 7 juni,  kl: 7.00-9.00 vid Östberga Torg
  • Onsdag 8 juni, kl: 7.00-9.00 vid Brommaplans t-banestation