Budget 2017: Nu gör vi ett rektorslönelyft

Majoriteten i Stockholms stad satsar 8,5 miljoner kronor på att höja skolledarnas löner nästa år. Totalt är det 470 rektorer och biträdande rektorer som får en löneförhöjning med cirka 2 procent utöver ordinarie lönerevidering.

Samtidigt kommer nästan 4000 lärare, förskollärare och fritidspedagoger i Stockholms stad att få ta del av regeringens lärarlönelyft på 178 miljoner kronor. Det motsvarar cirka 2600 kr mer i månaden för dessa lärare.

- Skolledarna är stadens viktigaste chefer eftersom de ansvarar för skolans pedagogiskamiljön. För att möta framtida utmaningar gällande kompetensförsörjning av skolledare ser vi det som en viktig prioritering att höja yrkesgruppens löner, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

- Skickliga och engagerade lärare är nyckeln för att vända utvecklingen i skolan uppåt. Direkt efter valet genomförde vi den största lönesatsningen som gjorts i Sverige på lärarlöner. Regeringens lärarlönelyft är en välkommen satsning för att ytterligare höja lönerna för de skickligaste pedagogerna, säger Olle Burell.

Olle Burell träffar idag, måndag 3 oktober, Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand för ett samtal om skolutveckling, detta i samband med att Lärarförbundet utser Sveriges bästa skolkommun. Mötet är öppet för media och äger rum klockan 13-15:00 på Eriksdalsskolan, Ringvägen 58-66, 118 61 Stockholm.

Presskontakt: Mika Metso, mika.metso@stockholm.se, mobil: 076-122 92 47

Sidan uppdaterades senast: 2016-10-03 10:09