Ett Stockholm för alla - budget 2017

Satsningar för ökad jämlikhet och minskad segregation i Stockholms stads nya budget.

Idag presenterade den politiska majoriteten i Stockholms stad förslaget till budget för Stockholm 2017. Det är den tredje budgeten som läggs fram av majoriteten där Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ ingår.

Budgeten för 2017 innehåller kraftiga satsningar för att skapa en jämlik och hållbar stad och bryta segregationen. Riktade satsningar görs på etablering och arbetsmarknad. Bostadsbyggandet är fortsatt högt prioriterat och nyproduktionen av hyresrätter står i fokus. Satsningar på barn och unga genomförs med ökade medel till skola och barn- och ungdomsvården. Satsningar på trygghet genomförs bland annat genom medel till våldsförebyggande arbete.

- Det går bra för Stockholm. Vi bygger rekordmycket, arbetslösheten sjunker och vi ökar resurserna till skolan. Samtidigt ser vi att det är stora skillnader i vår stad. Därför fortsätter vi att investera i ett Stockholm för alla. Vi förstärker vuxenutbildningen med 44 miljoner kronor, satsar 3,6 miljarder på att bygga nya skolor över hela Stockholm och vi gör särskilda satsningar på ytterstaden för att förbättra stadsmiljöerna, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.

Hela budgetförslaget går att läsa här

Sammanfattning av budget 2017

Presskontakt: