Karin Wanngård: "Kymlinge i Sundbyberg bör bli en del av Stockholms stad, vi har viljan och resurserna att bygga där"

Stockholms stad vill göra en kommunreglering med Sundbybergs kommun. Syftet är att göra Kymlinge till en del av Stockholms kommun. Kymlinge har en färdig, oanvänd tunnelbanestation och det finns möjlighet att bygga 7 000 bostäder i området. Området vid stationen, utanför naturreservatet, skulle kunna bli en ny stadsdel i kollektivtrafiknära läge. Idag finns det ingen vilja från den politiska ledningen i Sundbyberg att utveckla området, samtidigt som Stockholmsregionen lider av stor bostadsbrist.

– Det är ett stort slöseri med mark, dessutom mark som ligger precis vid en oanvänd tunnelbanestation. Vi i Stockholm har satt höga mål för bostadsbyggandet, vi levererar också på detta. 2015 kunde vi visa på rekordsiffror, det byggs i Stockholm igen. Men vi måste hela tiden leta efter nya platser att bygga på om vi långsiktigt ska möta behovet i Stockholmsregionen, och där saknas det tempo på flera håll i regionen. Vi i Stockholm har både vilja och kraft att göra det som behövs. Att inte göra något med Kymlinge är ett rent resursslöseri. Därför ser jag gärna att vi hittar en lösning där Stockholm kan ta över den marken och börja bygga.

Länk till artikel i DN

Presskontakt: Mika Metso, 076-122 92 47