Landstinget bör öppna Kymlinge station – men bara mot löfte om bostadsbyggande

Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting vill att landstinget ska renovera och öppna Kymlinge station, men enbart mot löfte från Moderaterna i Sundbybergs kommun om att bygga bostäder. Vi är beredda att satsa det som krävs för att stationen ska öppna och förutsätter att landstingsmoderaterna gör samma prioritering i sin budget.

Enligt Landstingets beräkningar kostar det cirka 300 miljoner kronor att renovera Kymlinge station. Det är en förhållandevis liten investering som innebär stora samhällsvinster i form av cirka 7000 bostäder. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting kommer därför att prioritera renovering av Kymlinge station i sin budget för 2017, men enbart om kommunen i utbyte åtar sig att bygga bostäder vid stationen. Detta gäller även om Kymlinge station i framtiden skulle tillfalla Stockholm kommun.

Stockholmsregionen växer och har akut bostadsbrist. Då måste landstinget och samtliga kommuner ta ansvar för tillväxten. Att bygga en  ny tunnelbana är viktigt, men att börja med att öppna det som redan är byggt och som ger tusentals bostäder och kollektivtrafikresenärer borde vara en självklarhet, anser Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting. Vi utgår från att de styrande landstingsmoderaterna gör samma prioritering i sin budget.

– Jag förväntar mig att landstingsmoderaterna nu sätter press på sina kommunkompisar i Sundbyberg. Vår region är i akut behov av bostäder. Det är dags att Moderaterna tar ansvar för bostadsbyggandet, säger Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S).

Presskontakt Anna-Karin Grenninger, 070-737 44 66

Sidan uppdaterades senast: 2016-02-24 09:49