Ny gymnasieskola på Söders höjder uppkallas efter Per Anders Fogelström

Nu är det klart vad Stockholms stads nya gymnasieskola på Stigberget ska heta. Skolan kommer att få namnet P A Fogelströms gymnasium efter författaren Per Anders Fogelström. Invigningen av den nya gymnasieskolan, som ska rymma 600-800 elever och ha inriktning på ekonomi, kommer att sammanfalla med 100-årsjubileet av Fogelströms födelse.

- Att vi kan öppna ännu ett nytt kunskapspalats och döpa det efter den store stockholmsskildraren Per Anders Fogelström känns fantastiskt, säger skolborgarrådet Olle Burell (S)

- Per Anders Fogelströms romaner inspirerar oss att drömma nya drömmar om vår stad och att tillsammans skapa ett Stockholm för alla, säger Olle Burell.

FAKTA OM SKOLAN
P A Fogelströms gymnasium är ett nytt kommunalt gymnasium. I det nyrenoverade huset på Stigberget kommer upp emot 800 elever att gå. I byggnaden låg tidigare i Frans Schartaus Handelsinstitut. Byggnaden invigdes år 1915 och ligger i ett fantastiskt läge nära Tjärhovsplan på Södermalm, närmare bestämt på Stigbergsgatan 26.

Presskontakt: Mika Metso, mika.metso@stockholm.se, mobil: 076-122 92 47

Sidan uppdaterades senast: 2016-08-29 10:34