Positiv utveckling på Stockholms arbetsmarknad

Arbetslösheten i Stockholm sjunker och färre individer får försörjningsstöd. Det visar nya siffror från arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms stad. I gruppen 18-24 år har arbetslösheten sjunkit från 7 procent till 6,1 procent jämfört med samma månad förra året. Antalet nyanmälda jobb ökar också, från 16 790 till 22 958.

– Det är en positiv utveckling. Vi ser att politik gör skillnad. Vi har startat flera nya Jobbtorg Ung, satsat på matchning och ökat resurserna så att fler kan utbilda sig. Som exempel höjde vi anslaget till Komvux och Yrkesvux med 50 miljoner kronor vilket gör att alla behöriga sökande kan garanteras en utbildningsplats. Det säger Emilia Bjuggren (S), arbetsmarknads- och idrottsborgarråd.

– Våra Stockholmsjobb gör att människor som tidigare varit beroende av försörjningsstöd får chansen till ett riktigt jobb inom kommunens regi istället. Stockholmsjobben stärker individens koppling till arbetsmarknaden samtidigt som vi förbättrar den offentliga servicen.  Satsningarna ger resultat, det märks i statistiken. Allt färre behöver försörjningsstöd på grund av arbetslöshet.

Månadsstatistik

Presskontakt: