Uttalande: Saudiarabisk demonstrant nära att avrättas

Saudiarabiens högsta domstol har fastställt dödsdomen för aktivisten Ali al-Nimr för att ha deltagit i demonstrationer för fyra år sedan. Han var 16 år vid den tidpunkten. För några dagar sedan beslutade en domstol att dödsstraffet ska verkställas. Domslutet säger att al-Nimr ska halshuggas och att hans huvudlösa kropp kommer att visas upp offentligt.

Bland de "brott" som al-Nimr var dömd för var att han "gått med ett antal protester, demonstrationer och sammankomster mot staten och skrikit slagord mot staten", och med sin mobiltelefon spridit information om demonstrationerna. Utöver detta blev han också anklagad för att skydda demonstranter som begått övergrepp mot polismakten. För detta ska han alltså betala med sitt liv.

Al-Nimr förklarade sig oskyldig till anklagelserna i domstolen. Då fick säkerhetstjänsten fram ett ”tvingande erkännande”. Han dömdes till döden i maj 2014.

Saudiarabien är ett av de tre länder i världen som har kvar dödsstraffet för personer som begått brott som barn. Saudiarabien har ratificerat internationella fördrag som förbjuder verkställande dödsstraff för brott som begåtts när de var under 18 år.  Al-Nimrs liv är nu i händerna på Saudiarabiens kung Salman bin Abdulaziz Al Saud, vars beslut kommer att signalera om han är fast besluten att reformera rättsväsendet eller vidmakthålla nuvarande ordning där bland annat barn döms till döden efter framtvingade erkännanden.

Vi kräver att den Saudiska regimen respekterar de konventioner landet åtagit sig och inte avrättar Ali al-Nimr.

Veronica Palm, ordförande Stockholms arbetarekommun

Anders Österberg, internationell ledare Stockholms arbetarekommun