Talla Alkurdi

Uppdrag
Oppositionslandstingsråd med ansvar för trafikfrågor.

Det här är jag
Är en  typisk Stockholmare av idag  i en huvudstad med invånare från hela landet och världen. Född 1984 i Dubai, växte upp i Arvidsjaur, Uppsala och Göteborg. Jag är ledamot i Socialdemokraterna partistyrelse, är tidigare förbundsordförande i Socialdemokratiska Studentförbundet och har arbetat för Olof Palmes internationella center. Bor idag med min man i Midsommarkransen, Hägersten.

Viktigaste framtidsfrågan för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen
Att kollektivtrafiken bidrar till utvecklingen av Stockholmsregionen, både ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Då behöver vi få fler människor att välja kollektivtrafiken men då behöver också kollektivtrafiken bli mer tillgänglig. Vi behöver prioritera att bygga tunnelbana, då den är effektiv och kan transportera fler människor på kortast restider. En ny tvärgående nord-sydlig tunnelbanelinje är därför ett av de viktigaste projekten som landstinget måste förverkliga. Då kan vi avlasta den hårt trafikerade T-centralen, minska trängseln och samtidigt skapa nya platser för bostäder och arbeten. Vi behöver även ett jämlikare och effektivare biljettsystem som gör det enklare att resa.

Jag vill därför införa enhetstaxa, med ett pris för alla resor utan zoner som komplicerar betalning och missgynnar den med långa resor. En utbyggd  kollektivtrafik tillsammans med ett enkelt och rättvist biljettsystem gör att fler kan och vill resa kollektivt till jobb och skola. På så sätt kan också kollektivtrafiken bidra till Stockholmsregionens fortsatta tillväxt.

• dela på facebook
  • dela på twitter