Karin Wanngård

Uppdrag

Finansborgarråd och gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholms stad

Det här är jag
Född 1975 och uppvuxen på Ekerö utanför Stockholm. Bor idag i Vällingby med min man och barn. Innan jag började med politik på heltid så arbetade jag som nordisk lönechef vid IT-företaget Hewlett Packard. Jag har haft politiska förtroendeuppdrag sedan 1994.

Viktigaste framtidsfrågan för Stockholmsregionen
Stockholmsregionen är attraktiv för många och har en god tillväxt. Men under Alliansens åtta år vid makten i stadshuset har man inte lyckats med de framtidssatsningar som är nödvändiga för att hålla en positiv utveckling. Arbetslösheten växer samtidigt som företagen har svårt att anställa. Om företagen har svårt att anställa minskar vår konkurrenskraft. Det leder till ökad arbetslöshet och mindre resurser till välfärden. Saker och ting hänger ihop.

Bostadsbristen är ett av våra största utmaningar. Idag saknar vi över 100 000 bostäder och väntetiden för en hyresrätt är över åtta år. Det finns gott om kvinnor och män som vill arbeta i vår region men det finns ingenstans att bo. Jag tänker vara med och ta ansvar för att alla som vill bo i vår stad ska få den möjligheten. Vi ska bygga bort bostadsbristen.

Samtidigt sjunker resultaten i skolan, och lärarna vittnar om en allt svårare arbetssituation. Parallellt ser vi experiment där några enskilda individer genom avknoppningar tjänat mångmiljonbelopp på skattebetalarnas bekostnad. Den här utvecklingen vill jag vända.

• dela på facebook
  • dela på twitter