Jämlikhetsanden

Jämlikhetsanden Därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen

Det har alltid funnits de som intuitivt förstått att ojämlikhet är socialt nedbrytande. Men det är först på senare år som forskare­ i detalj har kunnat mäta dess effekter. Den bild som då framträder är både chockerande och överraskande.

Chockerande eftersom ojämlikhetens skadeverkningar visar sig vara långt större än vad man hade kunnat föreställa sig. Ojämlik­heten är en avgörande faktor bakom en rad centrala sociala och hälso­relaterade problem i rikare samhällen.

Överraskande eftersom ojämlikheten visar sig drabba inte bara de fattiga utan alla, var de än befinner sig på den sociala stegen. Även de rika får betala ett högt pris, i form av sämre hälsa och kortare liv.

I Jämlikhetsanden sammanfattar Richard Wilkinson och Kate Pickett­ en omfattande forskning. De visar hur graden av ojämlikhet i ett samhälle påverkar hur vi mår både fysiskt och psykiskt; hur länge vi lever; hur vi lyckas med våra studier; hur vanliga tonårsfödslar är; hur utbredd fetman är; hur mycket kriminalitet och våld som finns; hur stor den sociala rörligheten är, med mera.

Deras undersökning bygger på omfattande statistik från 21 rika länder – däribland Sverige – samt från USA:s delstater.

Trots den förfärande verklighet som synliggörs i Jämlikhetsanden­ har boken ett hoppfullt budskap. De nya banbrytande kunskaper som ges om hur våra moderna samhällen fungerar är kraftfulla ­verktyg som kan användas för att vända den negativa ­spiral av ökande ­samhällsproblem, misstro och social oro som ­präglat västvärlden i ­flera decennier. Budskapet är att stora sociala förbättringar går att åstadkomma – för alla grupper i hela samhället – om politiken ­inriktas på det mest väsentliga: att minska ojämlik­heten.

Jämlikhetsanden­ är en av de mest uppmärksammade politiska böckerna i Storbritannien under 2009. Richard Wilkinson har under lång tid spelat en tongivande roll i den internationella forskningen om ojämlikhet och ohälsans sociala faktorer. Han är professor emeritus vid University of Nottingham Medical School. Kate Pickett är verksam som senior lecturer vid University of York och forskare vid National Institute for Health Research.

FRÅN MOTTAGANDET I SVERIGE

“Sällan sträckläser man väl en faktabok full med forskning. Men den här kan man inte lägga i från sig. De brittiska forskarna fyller kapitel efter kapitel med dokumentation och siffror om hur förödande bristen på jämlikhet är för oss som individer och för våra överflödssamhällen. En verkligt visionär bok som visar att rättvisan är produktiv.” (5 stjärnor av 5 möjliga) Liv Beckström i Kommunalarbetaren

“Ger ett av de mest övertygande och välargumenterade förslagen till social förbättring som jag läst på tio år.” Ulrika Kärnborg i DN

“Den har potential att slamdunka tillbaka jämlikheten på den globala politiska dagordningen. Jämlikhetsanden är en fascinerande bok som inte bara är obligatorisk läsning för den svenska vänstern, utan för alla som vill skapa ett humanare samhälle.” Dan Josefsson i Aftonbladet