Gemenskap till minne av Anna Lindh

Lördagen den 11 september formades till en gemenskapens dag, allvarsam men ändå ljus och hoppfull. Från morgon till kväll stod södersossar fanvakt vid Anna Lindhs grav på Katarina kyrkogård, där många människor stannade till för en stunds eftertanke.

Från klockan 17 hölls kyrkan öppen för ljuständning och de som satt ner i bänkarna fick njuta av Leif Gustafsons improvisationer vid flygeln. När helgsmålsringningen klingade ut kunde Olle Burell hälsa över 400 personer välkomna till den musikandakt som Socialdemokraterna på Södermalm och Socialdemokraterna i Svenska kyrkan tillsammans arrangerade.

Bland de församlade fanns den chilenska senatorn Isabel Allende, vars far president Salvador Allende mördades den 11 september 1973. Intill henne satt vår partiordförande Mona Sahlin. Jan Eliasson, ordförande i Anna Lindhs Minnesfond, bjöd på ett stämningsfullt tal, som inramades av ett vackert musikaliskt program. Bland annat El Pueblo Unido, Gammal fädbodpsalm från Dalarna och två stycken av den argentinske tangokompositören Astor Piazzolla, framfördes av Jerry Adbo, piano och dragspel, och Cecilia Gagnefjord, violin. Tillsammans sjöng vi Härlig är jorden.

Utanför kyrkan väntade Britten med vänner som delade ut röda rosor till alla som följde den marschallkantade gången ner till Anna Lindhs grav. Där tackade Erik Arroy, Södersossarnas vice ordförande, de många kamrater som hade slutit upp och introducerade unison sång av Låga över länderna till. När Mona, Isabel, Wanja Lundby-Wedin och alla vi andra hade lagt ner blommor, vände vi stillsamt hemåt.

Efter veckor av hårt valarbete och inför den sista veckans slutspurt, var detta andrum precis det som många behövde. Och oavsett om det är valår eller inte, fortsätter vi att högtidlighålla minnet av en fantastisk människa och politisk förebild, Anna Lindh!

Olle Burell Verksamhetschef Olof Palmes internationella center

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-25 15:14