Stängningen av restaurangen på Tellus 2010-05-05

På Skärtorsdagen den 1 april 2010 hade restaurang Filen på Hornstulls servicehus och Tellus fritidscentrum stängt. Det var inget aprilskämt, utan ren fakta. Vi som är ledamöter i Södermalms stadsdelsnämnd och tillhör oppositionen visste ingenting. Det hade inte beslutats i nämnden och ingen information hade getts på något sammanträde.

Jag fick själv veta det genom ett telefonsamtal den 26 mars. På min fråga vad som hänt och vem som beslutat, fick jag svaret att avvecklingen var en direkt konsekvens av den senaste kostupphandlingen. Och jag fick också bekräftat att det inte går att läsa i upphandlingsärendet.

Hur har man löst matfrågan? De boende på servicehuset erbjuds leverans av matlåda eller hjälp med enklare matlagning. En tillfällig lösning är caféverksamhet som kommer att servera kaffe och smörgåsar.

En av de stora fördelarna med att bo på servicehus och att besöka ett fritidscenter, är att man slipper sitta ensam och äta. Mat smakar mycket bättre i trevligt sällskap, och att få i sig näring är viktigt för alla åldrar.

Vi äldre önskar inte utfordring. Vi vill ha en måltidsupplevelse med gemenskap. Vi socialdemokrater kräver att restaurangen öppnas så fort som möjligt. Vi accepterar inte en stängning i tysthet. Det måste finnas demokrati även i en moderatstyrd kommun.

Elsemarie Bjellqvist

Pensionär och ledamot (S) i Södermalms stadsdelsnämnd