Tack för din insats!

Partikamrater

Under fyra år har vi jobbat för gårdagen och för en socialdemokratisk valseger. Under fyra år har vi hoppats och slitit för att vi på valvakan igår skulle få jubla över valresultatet. Så blev det inte. Istället får vi konstatera att vi gör ett rekorddåligt val, istället får vi konstatera att moderaterna är nästan lika stora som oss och vi får konstatera att vi har ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Ett parti vars partiledare på valnatten talar om ”assimilation av invandrare” och begränsning av invandringen. Efter detta val är Sverige förändrat. Sverige är nu ett land som kommer behöva en tydlig socialdemokratisk opposition. Tiden att sörja valförlusten är knapp. Nu skall vi samla våra krafter och gå i opposition. Det kräver våra väljare och det är vi skyldig de som röstat på oss.

Innan alla valanalysgrupper tillsätts och innan vi påbörjar vår diskussion om hur vi ska vinna valet om fyra år vill jag börja med att tacka för en fantastisk valrörelse och era insatser. Under fyra år har vi planerat för denna valrörelse, under fyra år har vi slipat argumenten och förberett oss för valseger. Och vi har gjort ett fantastiskt jobb. Valstugorna har varit öppen varje dag under valrörelsens fyra sista veckor. Södermalm har varit täckt med socialdemokratiska valaffischer, vi har knackat dörr, delat rosor, mött tusentals väljare och agiterat för en socialdemokratisk politik. Vi skall känna oss nöjda med vår insats. I detta sammanhang tycker jag att det är viktigt att notera att trots valförlust i riket och i Stockholm gör vi ett bättre val i Stockholm än i riket. Stockholmarna har varit tydliga med att de inte vill se ett främlingsfientligt parti i våra beslutande parlament.

Vi skall känna oss stolta över våra insatser på Söder och ta nya tag för kommande fyra år av valrörelse och för valseger 2014.

Karin Gustafsson

Ordförande, Södermalms områdesorganisation