Fler nattisplatser på Södermalm

Jenni Larsson

Det behövs fler förskoleplatser för barnen till Södermalms alla helg–, kvälls–  och nattarbetande undersköterskor, affärsbiträden, taxichaufförer,  poliser och många andra yrkesgrupper, säger Jenni Larsson, (s)-ledamot i Södermalms stadsdelsnämnd. Förvaltningen ska nu snabbutreda en satsning på nattis.

– Förskolan är jätteviktig för barn, deras utveckling och språk. Men förskolan är också en förutsättning för att föräldrar ska kunna gå till jobbet och veta att deras barn är trygga och omhändertagna under tiden. Och när jobbet ligger utanför vanlig kontorstid, så måste vi möta det behovet, säger Jenni Larsson.

Det finns ett redan en privat förskola som erbjuder barnomsorg kvällar, nätter och helger och den kan ta emot fler barn än idag. Förvaltningstjänstemän har därför uttalat skepsis mot att det behövs fler.  Men Jenni Larson tror att det finns ett dolt behov, hos familjer som på egen hand jobbar med att lösa ett knepigt livs- och arbetspussel.

– Jag tror att det är få som vet att nattis finns som en möjlighet, som att man kan begära. Men om vi satsar om att informera om möjligheten, och det finns flera alternativ, tror jag att fler kommer att bli intresserade och söka plats, säger Jenni Latrsson. Det kan inte vara så att behovet täcks av det enda nattis som finns på här på Söder, där det bor 129 000 personer. I Sigtuna bor det en tredjedel av det, cirka 43 000, och där finns idag två nattis.

– Det är ju bara att se hur arbetslivet ser ut, med exempelvis en servicesektor som förväntas finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet, för att komma fram till att det behövs fler nattisplatser i vår stadsdel.

Något som Jenni Larsson tror är svårare att komma runt är att det finns ett motstånd, rentav en skamkänsla, inför att ens barn ska sova någon annanstans än hemma. Det gör att en del kan tycka att det är jobbigt att kräva nattis, menar hon.

– Många gör istället allt för att lösa det på egen hand, till exempel gå ner i arbetstid. Om man kan påverka sitt schema försöker man få arbetstid på dagen. Eller så tvingas man att förlita sig på sitt nätverk.

När södersossarna tidigare, under oppositionstiden, kampanjade för nattis sade man att det kanske kunde placeras intill Söders största arbetsplats, där de anställda dessutom arbetar dygnet runt: Södersjukhuset.

– Det är inte säkert att nattiset kommer att förläggas just vid SÖS, det är möjligt att det finns fördelar med att lägga det någon annanstans, säger Jenni Larsson. Men vi tror fortfarande att det borde det finnas en stor efterfrågan på SÖS, där så många jobbar skift.

Hon understryker att detta inte ska bli någon segdragen historia, som ska malas i några byråkratiska kvarnar.

– Vi ska få förvaltningens utredning med olika första till stadsdelsnämndens möte i mars. Jag hoppas att det sedan ska gå snabbt till ett beslut, så att vi har ett kommunalt nattis på plats några månader därefter, säger Jenni Larsson.

Sidan uppdaterades senast: 2015-03-02 07:30