Framtidens förskola

Bristen på förskoleplatser på Södermalm är en följetong. Socialdemokraterna vill lösa det genom att hitta ytor som kan utnyttjas bättre. – Från stadens håll har det inte kommit så många förslag på hur man ska lösa problemet. Vi tyckte att det var dags att gå ut och titta var man kan bygga, säger Sofie Evertsson.

www.framtidensforskola.nu

Sofie Evertsson, Viktor Tullgren och Anders Göransson sammanstrålar vid husvagnsparkeringen i utkanten av Tantolunden. Där låg förr Tantogården, som brann ner 2009. Prima läge, mitt i stan och med utgång direkt till en trevlig park.

– Det är ett enormt dåligt utnyttjande av platsen med tanke på att den ligger mitt i Stockholm bredvid en park som barnen skulle kunna använda. Med tanke på bristen på förskolor kan man helt enkelt inte ha sådana här platser mitt i stan, säger Sofie Evertsson.
– Barnen kan gå rakt ut i parken. Genom att få barnen här tillför man en dimension, säger Anders Göransson.

– Och så finns det en helt underbar backe att åka pulka i, säger Viktor Tullgren, som själv gått på dagis i närheten.

Projektet för att hitta möjliga ytor för förskolor drivs av områdesorganisationen Södersossar och S-gruppen i stadsdelsnämnden. Hittills har de hittat ett femtontal platser, många av dem nära grönområden. Det handlar inte om att bygga i parker, betonar de, men om att hitta dåligt utnyttjade ytor intill. Som den låga, grå byggnaden i hörnet av Lilla Blecktornsparken, där stadsdelsförvaltningens servicegrupp håller till. Den tycker de gott kan rivas och ersättas av en förskola med utgång direkt mot parken.

Bristen på förskoleplatser på Söder är en följetong och problemet löses på bekostnad av antalet barn i grupperna. Problemet lär inte försvinna eftersom det tillkommer ganska många barn, när barnfamiljer stannar i innerstaden och allt fler skaffar tre barn, påpekar Sofie Evertsson.
Alliansens ambition är att skapa 450 nya platser under fyra år, men det tror hon inte förslår för att minska barngruppernas storlekar. Och med stora barngrupper blir det svårt att uppfylla de pedagogiska ambitionerna med förskolan.
Några engagerade S-medlemmar har därför gått gata upp och gata ner för att hitta möjliga byggytor, en gång i sällskap av en arkitekt. På Söder får man inte vara för kräsen när man letar bygg-yta; det handlar om tom mark eller byggnader där det går att bygga på en våning.

– Det finns säkert invändningar mot flera av ställena. Men i stället för att börja med tillstånd för var man får bygga har vi börjat med att leta efter platser, för att vända upp och ner på tanken lite, säger Anders Göransson.

Som en tredje möjlighet visar de på ett stort skjul i korrugerad plåt som ligger lite undanskymt i Hammarby sjöstad. Martin Humble, medlem i sjöstaden, har snokat rätt på den. Exakt vad den öde byggnaden är har de inte lyckats få klarhet i. Sannolikt en gammal industrilokal, med tanke på att de omgivande byggnaderna är industrier, menar Viktor Tullgren.

– Det gäller att hitta alternativanvändning av den mark som finns, sammanfattar Anders Göransson letandet.

S letar plats för fler förskolor

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-25 15:13