Oppositionen fick alliansen att byta fot: hemtjänstföretag som missköter sig kopplas bort

Efter hård kritik från oppositionen mot att företaget Omsorgshuset får fortsätta trots att man misskött sitt hemtjänstuppdrag, har alliansen gjort en kovändning. Först sa man att det inte gick att säga upp avtalet. Men nu går det plötsligt. Socialdemokraterna på Södermalm välkomnar att majoriteten byter fot.

Alliansen i Södermalms stadsdelsnämnd har givit förvaltningen i uppdrag att teckna en överenskommelse med Omsorgshuset AB om att Södermalm och företaget så snart det är möjligt går skilda vägar vad gäller nattpatrull och larm. Den kommunala hemtjänsten Södertjänst kommer att överta utförandet tills vidare.

–  Vi tycker att det är ett bra beslut. Vi är glada att alliansen ändrat sig och insett att det måste få konsekvenser när utförare inte sköter sig, säger Anders Göransson, vice ordförande Södermalms stadsdelsnämnd.

Berusade anställda och felmonterade katetrar

Under mycket lång tid har partiernas företrädare i Södermalms stadsdelsnämnd fått ta del av uppgifter om hur Omsorgshusets verksamhet inte fungerar. Företagets anställda har inte genomfört besök hos äldre som de har haft betalt för,  anställda har dykt upp berusade, de har monterat katetrar fel, och så  vidare.

– För att rätta till missförhållandena lämnade den rödgröna oppositionen, på vårt initiativ, i oktober in en skrivelse, där vi begärde ett möte med Omsorgshuset och att man skulle utreda förutsättningarna för att säga upp avtalet, berättar Anders Göransson.

Vid stadsdelsnämndens möte den 24 november hade fortfarande inget skett. Den borgerliga alliansen hävdade att det var omöjligt att säga upp avtalet. Dessutom förklarade man att stadsdelsledningen, trots den pågående diskussionen, redan hade undertecknat ett avtal om att ytterligare förlänga uppdraget till Omsorgshuset, till i februari 2015!

Milt sagt upprörd stämning

– Stämningen på stadsdelsnämnden var milt uttryckt upprörd. Och hård kritik kom inte bara från oss i oppositionen, säger Anders Göransson.  De som drabbas in på bara skinnet är de många äldre vars välfärd är beroende av att de som ansvarar för samhällets omsorger sätter de äldres behov främst.

Enligt socialdemokraterna på Södermalm visar det som hänt hur orimlig upphandlingsverksamheten är idag: juridiska hänsyn har blivit viktigare än omsorgen om de äldre.

Men i det här fallet lyckades alltså oppositionen till slut få den borgerliga majoritetet att byta kurs, och gå in för att företag som missköter sig inte får fortsätta.

oppositionens skrivelse (pdf)

> artikel  i Dagens Nyheter om Omsorgshusetskandalen (pdf)

> artikel i Södermalmsnytt om Omsorgshusetskandalen (pdf)

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-25 15:13