Nya (s)-namn i Bryssel?

En av de socialdemokratiska EU-kandidaterna kommer från Gamla stan - om södersossarna får sin vilja igenom. Jytte Guteland, fd SSU-ordförande, är en annan kandidat som nomineras från Södermalm, inför valet den 14 maj 2014.

Av Europaparlamentets 766 ledamöter kommer 20 från Sverige. De sex social­demokrater som sitter där idag är Marita Ulvskog, Olle Ludvigsson, Åsa Westlund, Göran Färm, Anna Hedh och Jens Nilsson - ingen är från Stockholm. Inför valet  föreslår Södermalms socialdemokratiska områdesorganisation tre namn: Mårten Löfberg, Jytte Guteland och Magnus Nilsson.

¤ Mårten Löfberg, född 1978, är ordförande för Gamla stans S-förening. Han arbetar på Olof Palmes Internationella Center, den svenska arbetarrörelsens samarbetsorganisation för internationell verksamhet och opinionsbildning, där han är handläggare för Namibia och Zimbabwe.

¤ Jytte Guteland, född 1979, bor i Kärrtorp i södra Stockholm. Hon var ordförande för SSU 2007-2011 och har arbetat som politiskt sakkunnig i Finansdepartementet. I dag arbetar hon med global ekonomi på tankesmedjan Global utmaning. Jytte har en filosofie magisterexamen med inriktning nationalekonomi från Södertörns högskola. Läs mer om henne och hennes kandidatur här. I oktober blev hon också nominerad av de socialdemokratiska partidistrikten i Stockholms stad och Stockholms län - mer om det här.

¤ Magnus Nilsson, född 1983,  bor i Aspudden. Han var ordförande i S-studenter 2010-2013 och har en masterutbildning i Europeiska studier från Göteborgs universitet. Läs mer om honom och hans kandidatur här. Läs också hans debattartikel, "Vem har ansvar för Europa?", i Dagens arena.

Följ de socialdemokratiska ledamöterna i EU-parlamentet idag - på Facebook.

Läs mer om EU-valet på webbtidningen EU-portalen, som ägs gemensamt  av fackförbund och arbetsgivarorganisationer.

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-25 15:13