Sommarjobb till alla unga

Sommarjobb till alla unga - fördjupning

Dagens situation

I förra veckans Mitti kan man läsa att det, här på Södermalm, finns 135 sommarjobb att söka via kommunen. En minskning med 65 från 2011. Totalt finns över 4 000 ungdomar i gymnasieålder på Södermalms stadsdelsområde och omkring 1 000 av dem har sökt ett sommarjobb.

Samtidigt som alliansen i Stockholm gör denna nerdragning vill andra allianspolitiker sänka ingångslönerna med 20 – 25 % för att unga ska få jobb.

Fakta

TCO – rapporten Unga som inte får jobb efter gymnasiet visar att den som jobbat under gymnasietiden klarar sig bättre efter skolan. Sommarjobb ökar människors framtida värde på arbetsmarknaden. Skälen är flera, arbetserfarenhet, kontakter till fortsatta helgjobb etc. och början till ett eget nätverk.

En investering i sommarjobb är bra både för unga och för samhället i stort.

Vårt förslag

Alla gymnasieungdomar som vill jobba ska garanteras tre veckors arbete.

Andra som gjort det

Nynäshamn:  fortsätter med att erbjuda alla ungdomar från årskurs nio till och med årskurs tre på gymnasiet sommarjobb i minst tre veckor.

Sundbyberg:   1 000 kommunala sommarjobb på 40 000 invånare

Fler ex. finns på Facebooksidan sommarjobb till alla.

Finansiering

Vi vill vi genom att anslog mer pengar i vårt budgetförslag (15 miljoner kronor). Tillsammans med de höjda ambitioner som Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting förespråkar och den aktiva samverkan med privata näringslivet i denna fråga som vi föreslår kan en garanti om sommarjobb införas.

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-25 15:13