Tre viktiga förbättringar för Hammarby Sjöstad i Södersossarnas program för 2014-18

Socialdemokraterna i Hammarby sjöstad har tre lokala punkter i Södersossarnas program för 2014-18. De handlar om kollektivtrafik och lokaler.

1. Bättre kollektivtrafik

Vi vill att tunnelbanan mot Nacka byggs ut med en station i Sjöstaden. I väntan på ny t-bana vill vi förbättra busstrafiken in till stan, till exempel genom att en stombuss får sin slutstation i Sjöstaden.

2. Elektrofabriken – framtidens kulturfabrik

Sjöstadens har inga lokaler där de boende kan mötas eller avnjuta kultur i olika former. Vi vill utveckla den före detta ASEA-kulturmärkta industrifastighet i kvarteret Påsen på Heliosgatan i Hammarby sjöstad till Sjöstadens kulturfabrik, öppet för föreningsliv, kulturföretag och kulturaktiviteter. Sjöstadens Folkets hus-förening har i denna fastighet ett fruktbärande samarbete med Delight Studios kring SjöstadensOperan. Vi ger stora möjligheter att utveckla ett kreativt kulturkluster i en stadsdel som hyser både kulturskola, Kulturama och Fryshuset.

3. Rädda Glashus Ett som föreningslokal

GlashusEtt är Stockholms stads miljö -och informationscenter i Sjöstaden. I brist på andra lokaler kan Glashus Ett också nyttjas av föreningslivet i stadsdelen, bland annat hembygdsföreningen och sjöscouterna. Det är viktigt att den möjligheten finns kvar.

Ett jämlikt samhälle
Dessa tre punkter ingår i Södersossarnas fullständiga valprogram 2014, som i övrigt omfattar sex ämnesområden. Här kan du läsa om jobben, om vården och omsorgen, om förskolan och skolan, om bostäder, om kultur och fritid, och om trafik och miljö.  Här kan du läsa om fyra centrala punkter i en sammanfattning av valprogrammet. Det finns också några lokala krav för Gamla stan

Socialdemokraternas mål är att åstadkomma ett jämlikt samhälle och en progressiv samhällsutveckling. Södermalm är Stockholms största stadsdel, en fantastisk plats där grönområden blandas med tät trafik och massor av kultur, restauranger och affärer. Södermalm står inför stora utmaningar de kommande åren, utmaningar som vi vill möta med en framtidspolitik för jobb, en bättre skola, fler bostäder och trygghet i välfärden. För oss socialdemokrater går det före fortsatta skattesänkningar.

Sidan uppdaterades senast: 2014-09-05 00:14