Dags för FRA

Välfärden måste återskapas sa Lisbeth Staaf Igelström i sitt 1:a maj tal i Grums. Torbjörn Bood myntade begreppet FRA, Fredrik Reinfeldts Avgång. Detta höll Lisbeth Staaf Igelström med om.

Ett hundratal grumsbor mötte upp i Gruvan för det årliga 1:a maj firandet. Torbjörn Bood, kommunalråd i Grums, inledde talen, där han myntade uttrycket FRA. Ett uttryck som dagens huvudtalare Lisbeth Staaf Igelström höll med om. Hon menade att nu får det vara nog med nedskärningar i välfärden. Klyftan har växt i samhället.

– Jag kan konstatera att den förda högerpolitiken har medfört att klyftorna har ökat i vårt land och socialbidragen har ökat i 90 procent av landets kommuner, säger hon i sitt tal.

Hon tycker också att pensionärer inte ska betala mer i skatt än de som jobbar. En pensionär med en pension på 14 000: - betalar idag 700: - mer i skatt varje månad än en varnlig löntagare.

– För det första får en pensionär bara två tredjedelar av sin lön. Och på det betalar man högre skatt. Så det är bra att Mona Sahlin nu går ut med ett första steg i en utjämning.

Lisbeth menade också i sitt tal att vi ska ha en bra vård och omsorg för våra gamla som varit med och byggt upp vårt land. Vården måste bättre möta äldres behov och det ska finnas en trygg äldreomsorg med kvalitet. Och självklart ska par som levt ihop i många år även få fortsätta att göra detta på ålderns höst, det är omänskligt att skilja gamla åt om de vill leva tillsammans de sista åren. Om inte kommunerna kan ordna detta måste det till en lagstiftning om det.

– Jag blev arg när jag läste i tidningen häromdagen, säger hon. Ett par någonstans i Sverige får inte bo tillsammans efter att ha varit gifta i över 60 år, för att de har olika vårdbehov!

Lisbeth Staaf Igelström slog ett slag för välfärden i Grums på 1 maj.

Sidan uppdaterades senast: 2010-05-03 15:21