Mongoliet

I tre år har Socilademokraterna i Värmland haft kontakt med Asiens starkaste socialdemokratiska land- Mongoliet.

Mongoliet har tvingats till en drastiskt förändrad politik efter Sovjetunionens sammanbrott, bland annat har ett parlamentariskt styrelseskick införts. Den fackliga friheten har ökat.
Med sovjetisk hjälp kom en revolutionär regeringen till makten 1921. Tre år senare utropades den Mongoliska Folkrepubliken, den andra kommunistiska staten i världen.

Efter Sovjetunionens fall har Mongoliet transformerats. Enligt den nya konstitutionen, som trädde i kraft 1992, ska landet eftersträva blandekonomi. Den mongoliska regeringen har undertecknat ett nytt vänskapsavtal med Ryssland, villkoret var dock att Ryssland drog tillbaka sina trupper från Mongoliet.

Projektet i Mongoliet syftar till att ge företrädare för MPRP skolning, både i hur man organiserar det partiinterna arbetet, som medlemskontakter, värvning, kongresser och så vidare, men även hur man kommunicerar med väljare och bygger förtroende för politik. Vi utbyter även erfarenheter om jämställdhet, mänskliga rättigheter och barns rättigheter. Det konkreta målet för projektet är att stärka den lokala ledningen i partiet, som deltar i våra seminarier. Organisatoriskt och ideologiskt syftar projektet till att partierna ska kunna hantera valrörelser på ett bättre sätt än tidigare.

Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Ombud till partikongressen 2017

2016-12-06

Ombudsvalet är avslutat och alla röster är räknade. Över 1 700 medlemmar i Värmland har röstat fram 14 ombud som ska representera oss vid nästa

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt