Ukraina

Partidistriktet i Värmland deltar just nu i två projekt i Ukraina. Det ena på Krimhalvön  tillsammans med LO facken i Arvika/Eda. Det andra i Ukrainas huvudstad Kiev tillsammans med LO södra Värmland.

Den brandgula revolutionen har fört Viktor Jusjtjenko till presidentmakten i Ukraina. Under slutet av 2004 protesterade hundratusentals människor på Kievs gator med brandgula flaggor mot valfusket i ett tidigare val.

Krims ställning i Ukraina

Den 21 januari 2005 svor Viktor Jusjtjenko presidenteden i Ukraina. "Detta är en seger för friheten över tyrraniet. Detta är lagens seger över laglösheten", sade den nye presidenten i ett tal till folket. På Självständighets torget i Ukrainas huvudstad Kiev hade en halv miljon människor samlats för att vara med vid ceremonin. Bakgrunden till det folkliga upproret var att den andra presidentkandidaten, Viktor Janukovitj, hade utropats till segrare i presidentvalet. Samtidigt visade undersökningar som gjordes i vallokalerna att Viktor Jusjtjenko hade segrat överlägset. När domstolar bevisat att valfusk hade förekommit utsågs också Viktor Jusjtjenko ny president.
En stor inrikespolitisk stridsfråga är Krims ställning. Efter Ukrainas självständighet fick Krim statusen av autonom republik inom Ukraina. Men i Krim, där den ryska befolkningsgruppen utgör två tredjedelar, finns en opposition som kräver full självständighet. Kraven på självständighet har också understötts av opinionsbildare i Ryssland.

Utbilda partimedlemmar
Det övergripande målet med projektet på Krimhalvön är att invånare i Krimregionen ska få en bättre kunskap om demokratiprocessen och därmed kunna få till stånd en bättre demokratisk politik i regionen. Vår vision är givetvis ett stark demokratisk parti!
Det direkta projektmålet är bättre utbildade partimedlemmar i regionen som sedan ska fungera som kunskapsspridare.Stärka samarbetspartiernas organisatoriska utveckling och arbete med demokratiska reformer och öka kvinnors deltagande i politiken.

Att bygga demokratiska organisationer

Projektet i Kievs inriktning tar ett lite annat perspektiv. Det handlar om att utbilda i att organisera, förhandla, utbilda fackliga handledare, bistå människor och organisationer att bygga upp demokratiska organisationer och upplysningsverksamhet om fackliga och mänskliga rättigheter. Det är också av största vikt att man påpeka att om man ska utvecklar fackets verksamhet och då måste man ha en god fackligt/politisk samverkan. En stor del av utbildningen handlar om hur ett politiskt parti fungerar och hur man som medlem i facklig organisation måste förstår vikten av samverkan mellan partiet och facket.

En fjärdedel av folket är fattigt
Bakgrunden till att detta projekt kom till stånd är utgången av presidentvalet i december 2004, när Jusjtjenko tog hem segern. Det har öppnat möjligheterna för Ukraina att stärka demokratin och öka tillväxten. Samtidigt återstår många hinder. Fortfarande är en fjärdedel av befolkningen fattig och trots de senaste årens starka ekonomiska tillväxt har fattigdomen tagit ett fast grepp om utsatta grupper, till exempel arbetslösa kvinnor och deras barn samt pensionärer.

Strukturer från Sovjettiden lever kvar

Gamla ekonomiska och administrativa strukturer från Sovjettiden lever kvar, inte minst i östra och södra Ukraina där närmandet till väst ibland upplevs som ett hot. Korruptionen är en del av vardagen och miljöproblemen, till exempel efter olyckan i Tjernobyl, är omfattande. Hiv/aids och alkohol- och narkotikamissbruk har utvecklats till epidemier. Arbetslösheten är stor och landet genomlider svåra ekonomiska och politiska situationer. Det finns en stor misstro mot facket som under Sovjettiden var regimens hantlangare. Dessutom finns idag en grundläggande och komplicerad motsättning som kan skapa facklig splittring i framtiden. I västra delen är de flesta medlemmarna ukrainare som vill närma sig Polen och Västeuropa. I östra delen har majoriteten ryska som modersmål och vill behålla starka band till Moskva.

Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Ombud till partikongressen 2017

2016-12-06

Ombudsvalet är avslutat och alla röster är räknade. Över 1 700 medlemmar i Värmland har röstat fram 14 ombud som ska representera oss vid nästa

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt