Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Värmland

Nu sker nedläggning av bensinstationer på löpande band runt om i landet. Avståndet till tankstället blir allt längre för den enskilde och särskilt människor på landsbygden blir drabbade.

- Frågan måste snabbt upp på regeringens bord. Det duger inte att som Anders Borg, skylla på tidsbrist. Landsbygdens företag och befolkning kräver att tas på allvar. Det är dags för Jan-Evert Rådström att få Anders Borg, Åsa Torstensson och Maud Olofsson att reagera!

Det står fullständigt klart att oljebolagen av olika skäl strukturerar om sitt konsumentled, det vill säga sina bensinstationer. Situationen är nu  ”turbulent i branschen” enligt Svensk Bensinhandel.
Anledningen är, enligt branschen, de internationellt sett små marginalerna. Det finns bensinbolag som ställer krav på framtida försäljning till mininivån på 1500 m3 per år och anläggning. Troligen kommer inga oljebolagsdrivna stationer att finnas utanför samhällen med mindre än 3000 innevånare, det betyder att cirka 2000 av landets 3500 bensinstationer försvinner.

- Här i Värmland innebär det att uppemot 40 bensinstationer kan läggas ner. Vi vill nu veta hur moderaten Jan-Evert Rådström och hans borgerliga kollegor ska agera i den här frågan, säger Ann-Kristine Johansson (s) riksdagsledamot i miljö- och jordbruksutskottet.

Risken med att så många bensinstationer upphör på landsbygden är att fler transporterar och ”lagrar” drivmedel i olämpliga kärl på hemmaplan. Men det finns många flera problem kopplade till det som händer nu, till exempel saneringsansvaret som läggs på den enskilde mackägaren efter det att de stora drivmedelsbolagen säger upp avtalen. Det kan handla om många hundra tusen kronor. Ett annat problem är att mack och butik ofta finns på samma ställe, försvinner macken så lider butiken sotdöden. Det finns tydliga exempel på detta vilket Länsbygderådet i Värmland uppmärksammat.

- Vi Socialdemokrater i Värmland anser att det behövs en långsiktig struktur på VAR serviceställen med drivmedelsförsäljning på landsbygden ska finnas i framtiden. Regeringen måste ta sitt ansvar i denna fråga och snarast möjligt föra samtal med och tillsammans med drivmedelsbranschen lösa denna problematik!

För ytterligare frågor ring
Ann-Kristine Johansson, riksdagsledamot (s) 0705-13 43 86

Sidan uppdaterades senast: 2008-02-28 11:24
Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Ombud till partikongressen 2017

2016-12-06

Ombudsvalet är avslutat och alla röster är räknade. Över 1 700 medlemmar i Värmland har röstat fram 14 ombud som ska representera oss vid nästa

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt