Artiklar/Krönikor

Politik kan vara ett ganska abstrakt begrepp som många människor slår ifrån sig. Dock är det något som vi stöter på varje dag. När vi hämta eller lämnar barnen på dagis, när vi kör från och till jobbet, på fikarasten på jobbet eller i skolan. Ja, vi stöter på politik i alla sammanhang och varje dag. Därför är det viktigt att engagera sig.

Politik handlar också om ideologi. För mig handlar det om solidaritet, medmänsklighet och rättvisa. Jag tror på alla människors lika värde och förmåga. När det kommer till de politiska partierna så finns det stora skillnader i ideologi. Den sittande regeringen har valt att sänka skatterna med 80 miljarder sedan 2006. Jag anser att sänkta skatter inte lösningen på Sveriges problem. Sänkta skatter hjälper inte volvoarbetaren som precis har förlorat sitt jobb, det hjälper inte heller personen som nu på grund av regeringens nya regler förlorar sin sjukersättning och måste jobba med sjukdom i kroppen. Sänkta skatter hjälper inte heller kommunerna som kommer att lida av stora underskott -09 på grund av förlorade skatteintäkter och hårdare tryck på socialförvaltningarna.

I Sverige så återfinner vi nu tre stycken kriser, vi har en trygghetskris, en jobbkris och en miljökris. Dessa drabbar oss alla på ett eller annat sätt, fattig som rik. Detta är kriser som kräver direkta motåtgärder. Vi vill till skillnad från den sittande regeringen satsa på utbildningar för de som varslats och de som redan har gått ut i arbetslöshet. Vi vill också öka pengarna till kommunerna och landstingen. Det handlar om att bevara den svenska välfärdsmodellen, det handlar om att kommunerna ska kunna behålla undersköterskan som vårdar farfar, att hemtjänsten ska kunna åka ut till de som behöver hemhjälp och det handlar om att barnen ska ha lagom stora dagisgrupper.

Vi vill också att ROT-avdraget även ska gälla allmännyttan. Det finns stora behov av renoveringar och tänk så bra att kunna sätta igång nu. Gör vi det nu så kan de kommunala bolagen gå in och renovera. Renoverar vi också miljömedvetet så får vi energisnåla hus som skapar ett bättre klimat. Detta genererar förutom en högre bostadsstandard, fler lägenheter också jobb inom bygg- och träsektorn som är hårt drabbad av lågkonjunkturen.

Förra veckan så presenterade regeringen sin nya energipolitik. Den moderatledda regeringen gick tvärs emot vad 30 års folkrörelse för en förnybar energi har jobbat för och rev upp det beslut som svenska folket tog via en folkomröstning den 23 Mars 1980. Avvecklingslagen avskaffas och det blir åter tillåtet att bygga nya reaktorer.

Kärnkraften bygger på en fossil och icke förnybar energikälla och dess avfallsproblem är ännu inte lösta. Vi lagrar för tillfället avfallet under jord i provisoriska avfallsdepåer. Vi lämnar alltså detta gigantiskt problem till våra barn och barnbarn att ta hand om. Samma barn som Maud Olofsson (C) nämnde med gråten i rösten efter det att hon sålt ut sitt parti och vad Centern har varit med och kämpat för i årtionden.

Nej, Orättvisor är inte lösningen på Sveriges problem!

----------------------------------------------------------------------------

Vi ser uppsägningar varje dag i Värmland bara i Arvika har 1350 mist sina jobb sen oktober.  Jobbkrisen påverkar allt fler familjer och företag. Nu ökar antalet uppsägningar också i välfärden. Nu krävs en kraftfull politik för att vända utvecklingen i Sverige från jobbkris till framtidstro.

Därför har vi socialdemokrater den senaste tiden lagt en stor mängd förslag i riksdagen för att vända jobbkris till framtidstro och öka tillgången på utbildning, för att investera i klimatomställning och gröna jobb, för att hålla uppe konsumtionen bland hushållen, och för att utveckla kvaliteten i vård, skola och omsorg.

Det är farligt om känslan sprids att det inte skulle gå att göra något åt jobbkrisen. För så är det inte. Det är varken slumpen eller finanskrisen som tagit bort 70 procent av all utbildning för nya jobb, stoppat klimatinvesteringarna och trängt ut en halv miljon människor ur a-kassan. Det är moderaternas politik.

Finansminister Anders Borg har sagt att det skulle ta två år innan man såg effekterna av regeringens politik. Nu är vi där - och effekterna är onekligen tydliga. Redan före jobbkrisen hade tillväxten tvärnitat och socialbidragskostnaderna ökat i hälften av landets kommuner. I de flesta av Värmlands kommuner kan vi se att socialbidragen ökar. Det står idag klart: ökade orättvisor löser inte Sveriges problem. Sverige behöver en ny färdriktning. Och det kräver i sin tur en ny regering.

Igår kunde vi ge beskedet att ett nytt kraftfullt rödgrönt regeringsalternativ är format. 2010 går vi till val för att bilda en socialdemokratiskt ledd regering tillsammans med både miljöpartiet och vänsterpartiet.

Grunden för regeringssamarbetet måste vara en ansvarsfull ekonomisk politik. Sedan vi påbörjat samarbetet med miljöpartiet stod det klart att också vänsterpartiet ville vara med och ta ansvar för jobben och ekonomin i Sverige. Det är bra. Därmed är vi fler som kan hjälpas åt och ta upp kampen för ett regeringsskifte 2010!

Nu siktar vi på att byta ut den moderatstyrda regeringspolitiken. Nu siktar vi på en politik som sätter jobben främst och som rustar Sverige för framtiden.

Mona Sahlin, (S)
Ann-Kristine Johansson, Ordförande Socialdemokraterna Värmland

Sidan uppdaterades senast: 2008-09-22 09:26
Flickr Socialdemokraterna

Se bilder

Nyheter från Värmland

Per Aspengren föreslås bli nytt kommunalråd på Hammarö

2016-11-29

Under kvällen (28/11 2016) beslutade medlemmarna i Socialdemokraterna på Hammarö  att utse Per Aspengren till partiets kandidat att efterträda Siw

Gunilla Svantorp presenterar regeringens forskningsproposition

2016-11-24

Välkommen på måndag 28 november kl 16.00 i sal 1D230 på Karlstads universitet.

Visa alla nyheter

Videon kan för närvarande inte laddas

Framtidskontrakt

Framtidskontrakt för Värmland 2014 - 2018

Nyhetstidning

En stad för alla

Läs senaste numret av Socialdemokraterna Karlstads nyhetstidning!

Digital kongressbyrå

Här hittar du all information och alla handlingar inför parikongressen i april.

Du eller Aldrig

RSS - Senaste nytt